torsdag 4 januari 2018

Odlingslotten: Vitt vs Grönt

Igår var jag ut till odlingslotten för första gången sedan hösten.
Det var blå himmel och solen förgyllde dagen.




Skrattade lite för mig själv när jag kom dit...
Tanken var att jag skulle hinna täcka in lite mer odlingyta och använda upp högen med kartong innan vintern kom... Så blev det inte.
Där stod ännu skottkärran och spaden i beredskap!


Alla bäddar är nerbäddade i snö.
Men medans jag går runt där, så minns jag precis hur det såg ut innan vintern.

Stolt över mina fina skörd av stora goda potatisar!
Jag som aldrig odlat potatis tidigare. Det gick bra, men jag lärde mig något också genom att testa mig fram. Kommande säsong ska jag göra lite annorlunda. Vem vet, kanske det blir ännu mera skörd?!
Lyx är det iallafall att ha egen klyftpotatis i frysen.



Minns när de första bäddarna blev klara...
Jag kunde plantera ner mina små plantor som jag drivit upp med kallsådd i plastbackar, gräva ner sättpotatis och flytta mina gräslökstuvor.



Bädden med mörkrosa vallmo...
Nästa år kommer det säkert dyka upp en del frösådda plantor här, eftersom jag inte hade klippt ner alla frökapslar. Runt kanten hade jag borstnejlika, en tvåårig växt, den hade bara bladrusetter i somras, så jag inväntar blomningen kommande sommar.




Jag hann ju bara odla på halva lotten (208 kvm), men när man tänker tillbaka att det ännu var fruset här i maj och marken var orörd ogräsåker.. Hann ju med en hel del ändå!


Här ska ni få se en film jag klippte ihop efter gårdagens besök till lotten.
Det är alltså hur det ser ut i nuläget, men med inslag från hösten. En riktig throwback till skördetiden i augusti (plus några bilder).


Har ni börjat bläddra runt bland era frön?
Har ni redan köpt klart alla frön inför kommande odlingssäsong?
Har ni redan börjat så?

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

Veronica sa...

Det är häftigt! och märkligt vad som hinns med under en kort säsong! Och förra årets kändes som en av de kortaste när vi i Sthlm i varje fall hade minus 7 en vecka in i maj...
Vi får hoppas att det blir mer värme under 2018 så vi trädgårdsnördar blir mer nöjda :S

Ha en fin helg!

//Veronica

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen