söndag 10 februari 2013

Månadens favoritväxt - Februari


 Har funderat vilken av växterna jag ska välja denna månad.
Vill ju verkligen välja den som sticker ut och har något speciellt som fångar blicken!
När jag gick runt i trädgården så drogs min blick mot den stora stenen på bakgården. Solen trängde fram sina strålar genom skogsgläntan och träffade rakt på stenen!


 Växten som blev upplyst var Iris!
Ja men självklart!
Iris sibirica, det är min favorit i februari!


 Den har jättefina och stora frökapslar som sitter kvar.
Dessa bär nu höga snöhattar där den står i sin vinterskrud!


 Jag gillar växter som har olika vackra element beroende på vilken tid på säsongen man tittar på dem.

När de har blommat ut bildas stora gröna fröställningar som sedan torkar och blir bruna. Dessa är väldigt vackra och syns bra på vintern i högkontrast med den vita snön.


Iris kommer upp ganska tidigt, har ett gräsliknande växtsätt med långsmala gröna och platta gräsliknande blad. När knopparna sedan börjar utvecklas så ser man hur de tvingar sig upp ur bladvecket.


Så här såg det ut tredje veckan in i juni 2012!
Den gav rikligt med vackra blommor som jag helt förtrollad gick och knipsade av för att arrangera in i mina sommarbuketter!

Något som jag gillar att leka med är buskar.
Att kombinera olika former, höjder och färger!
Något att tänka på när man planerar sin trädgård eller när man går runt på plantskolan och letar är att titta på bladen! Blomman är inte alltid den viktigaste utan busken i sig ger så mycket bara för att man blandar färg och form!
På bilden ovan ser ni hur Spirean 'Goldmound' lyser med sina gulgröna blad. Får den mycket sol blir den ljusare och har den mer skugga så är den grönare. Blommorna är sedan rosa! När den gula dagliljan blommar tidigt på våren så kompletterar dessa två varandra väldigt bra!


Den är väldigt vacker när man tar en riktigt nära titt på blommans detaljer. Hade tyvärr ingen riktig bra bild på nära håll...

Jag hade lyckan att få en stor planta av en bekant när hon grävde upp sin blomrabatt för att göra om den.
Det som är synd är att jag inte har något namn på den... Men troligen är det en 'Perry's Blue'...


Så nu har ni fått se min favoritväxt för februari månad!
Denna hör nog också till en av mina många favoriter i juni...
Så denna kommer ni antagligen att få se flera gånger!


- Kitty -

10 kommentarer:

hagen vår sa...

Hei! Iris er en favoritt året rundt. Hilsen Anne

Gunilla sa...

Toppenmed växter som är dekorativa året runt.

Härliga bilder.

Ha det gott

Anna Vattenkanna sa...

Fröställningar är många gånger lika vackra som blomman! Så vackert med irisen där vid stenen - det ser ut som en solfjäder.

Kram

Merja sa...

Ett oväntat men fint val. Fröställningar kan iblan vara vackrare än blomman.
Kan det vara en vanlig strandiris...
Ha en bra dag!

M/S Design sa...

Det är en vacker blomma och mycket dekorativa fröställningar!
Vad mycket kul du får göra på utbildningen! pilflätning och luffarslöjd!!!
Ha de bra
Mariana

samson sa...

Trädgårdsirisar är underbara
jag brukar klippa bort fröställningarna då ser plantorna ut som fint gräs
ha det så bra
maggan

Bettina Bäck sa...

Ah, jag håller verkligen med! Gillar iris skarpt. Självklart är de jättevackra när de blommar, men jag gillar bladen också, lite spetsiga och vassa sådär. Och fin färg får de på hösten. Bra val!

Villa Ryttarängen sa...

Snyggt med fröställningar som sticker upp ur snön. Då påminns man av blommningen som snart ska komma. Kram Pia

carinaon sa...

Ja, Iris står med på min önskelista för den här sommaren. De är jättevackra!
Ha det fint,
Carina

Raija sa...

Så fina bilder av irisen i olika årstider. Gillar också irisen och speciellt när den blommar med sin fina blå färg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen