fredag 1 februari 2013

Trädgårdshantverk del 1

I onsdags hade jag min första officiella skoldag denna termin!

Det som gäller nu är en kurs som heter "Trädgårdshantverk".
Sånt gillar vi! 


Kursdag 1: Vide
Vi hade lite kortare dag denna gång (för vi hade annan lektion på förmiddagen) så vi hann inte göra så mycket.
Det ni ser är ett blivande videfat.


(Vi var två + läraren som arbetade vid mitt bord.)
Den här närmast är min, mittemot är Ninas och de längre bort är den som läraren gjorde nu och mallen han visade oss som gjordes redan för några år sedan. (Våran lärare är florist i tv-programmet "Strömsö")

Videt som vi använder var vi själva och skördade på skolans videodling. Där finns massor av olika vide sorter i olika höjder, grovlekar och färger. Vi fick själva välja vad vi ville använda till våra fat.

Sen när de torkar så kommer de att ändra lite i färgen, som ni ser på mallen så har den grånat lite.


Här är vi klara!
(Ninas skymtar i bakgrunden, den blev jättefin! Vi använde nästan samma färger och båda gjorde ränder, men vi gjorde i oika mönster och hennes röda kvistar var lite mörkare än mina.)

De grova videkvistarna som vi snurrade kransen av är en sort som är lite grön nertill och blir vinröd (nästan brun) högre upp. Använde en lite smalare sort, men även den i rödbrun nyans till pinnarna i mitten och till ränderna mitt i fatet. Resten är en sort som är gul med lite orange ton längre upp mot topparna. Det kan man se i kanten eftersom jag använt mig av lite smalare kvistar där för att få in dem.

Totalt gick det åt ca 30 videkvistar.


Här en närmare titt...


När jag sen skulle köra hem så hade det snöat en hel del och var riktigt blåsigt!

Men vackert med vinterträdgård!

Denhär kullen är den som står framför trädgårdsutbildningens byggnad.
Har nog haft den på bild tidigare, och det var även den som vi befann oss runt när vi lärde oss att mäta och  rita höjdkurvor...

Nu har jag även påbörjat min praktik på Blomqvist Plantskola.
Mer om det nästa gång!

Ha en skön helg!

- Kitty -

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen