lördag 9 februari 2013

Trädgårdshantverk del 2

I onsdags hade vi andra delen av kursen "Trädgårdshantverk".
(Del 1 kan du kolla in HÄR)

Denna gång jobbade vi med järntråd, nämligen luffarslöjd.

Först blev det lite genomgång av vad Luffarslöjd är, lite olika tekniker och tips på vägen...

Vi fick se lite olika modeller och efter en liten förevisning om hur man gör så fick vi börja på.


Jag valde att gå en annan väg än de andra och tillverkade en korg av metall.
Var väldigt noga i mitt arbete, så jag var inte den snabbaste precis. En korg krävde förstås lite mer jobb, men de flesta hann göra två grejer och jag fick inte ens färdig en!

Skulle gärna gjort en större korg, men det får jag göra hemma sedan. De grövre trådarna som vi använde var inte längre än såhär, så jag gör den så stor som den blir.


När jag var klar med bottnet så snodde jag ihop två grövre järntrådar som jag böjde så att det blev som en ring som jag sedan fäste i stommen. Detta ger korgen bättre stabilitet.
Sedan var det att böja upp sidorna och fortsätta linda på tråden!

Det är svårt att tro hur lång tid det tog mig att linda järntråden!!
 Det ser ju så lite ut!
Men i mitten där tråden är tätt lindad så är det en hel del varv och sedan är det lite mönster också.


Efter att jag gjort några täta varv så fick det bli lite mönster igen. Detta mönster gör även att det blir lite glesare...

Jag blev ju som sagt inte klar!
Kom nog lite längre än såhär, men jag har ingen bild av det...

Nu får jag fortsätta hemma så att min korg blir klar!
Jag får lägga upp bild sedan...

Kan ni gissa vad jag ska göra med korgen??
Ja men visst! Ut i trädgården ska den stå!
I köksträdgården eller vid mitt planteringsbord som jag kommer att göra intill ladan nedanför köksträdgården.
Visade grunden till den i ett tidigare inlägg som ni kan kolla HÄR om ni vill se var jag menar...

*    ***    ***    *    ***    ***    *

Nu är klockan mycket och jag har en skolning imorgon!
Njut av det som är kvar av helgen!


- Kitty -

1 kommentar:

Anonym sa...

Ska bli kul att se den sen då den är färdig. Jag har inte gjort mitt fat färdigt än heller, men kanske ja hinner ikväll.

/Nina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen