söndag 3 februari 2013

Första dagarna ute på praktikplatsen...

Drar lite praktikdagar pararellt med skolan nu när vi har sånt glest veckoschema.
Min praktik görs på en bekant plats, har nämligen jobbat där vårsäsongen på 2007 och 2008.
Kanske den är bekant för er också?
Det är alltså Blomqvist Plantskola i Lepplax jag pratar om.

Nu tänker en del kanske att varför en trädgårdsmästarstuderande gör praktik på plantskolan mitt i vintern...


Jo, i kylrummet ligger massor av dessa knippor, äppelträd!
Det är grundstammar, som ska bli till olika sorters äppelträd!
Och hur går det till??


Mitt jobb har nu varit att klippa av dessa långa piskor, trimma rötterna, tvätta den återstående stammen och rada upp dem på papper...
Varför??


Här ser ni de som jag redan radat upp (och förstås täckt rötterna med en fuktig duk), redo att föras vidare till nästa steg...


En kollega tog foto av mig också mitt i arbetsmomentet... smutsig och ofräsh...
Är så dålig på att bli fotad, kan inte vara naturlig när jag vet att någon riktar kameran mot mig, och sen börjar jag skratta...(är mera van vid att det är jag som står BAKOM kameran).


Här har jag åter kameran i mina händer och mina trädstumpar har åkt vidare till det andra bordet där några sitter och ympar.
Det är här som de olika äppelsorterna snittas och lindas ihop med grundstammen!


Sen doppas de i vax och radas upp i lådor där de får ett torvtäcke på rötterna, sorten märks ut och tillbaka in i kylen!


Så, de långa äppelpiskorna som jag bär ut ur kylen, kommer sedan tillbaka in i kylen i denna skepnad!
Redo att bli inkrukade till våren!
Men sedan dröjer det ytterligare ett år förrän de till hösten är försäljningsklara!

Det här med ympning är bara så intressant!

Ni har ju kanske sett att jag gillar att ympa?!
Finns inte många fruktträd i min trädgård som jag inte satt kniven i!
Det kan ni se HÄR och HÄR...

Hoppas ni haft en bra helg och ännu finns det lite kvar av söndagen!
Until next time...


 - Kitty -

5 kommentarer:

Liljas Corner sa...

Kul att se hur det går till! Det är nog en hel del jobb bakom träden man köper i plantskolan.
Hihi, du ser ju fin ut på bilderna!

De blev nog fina våra videfat, även om jag tycker de ser ut som nå konstiga flaxande varelser ur vissa vinklar ;)

Drömgården sa...

Jo, och faten ser nästan värre ut på bild än i verkligheten...

Annika Christensen sa...

Visst känner jag till den plantskolan.
En av det bästa skulle jag tro.
Jag skulle verkligen vilja lära mig att ympa. Skulle vilja ta en gren från vårt päronträd. Får läsa på lite.
Ha det bra på praktiken. (fast det ser jag ju redan att du har)
Allt gott
Annika

Annika Christensen sa...

Hej igen!
Brukar alltid titta in i deras monter och alltid är det något som kommer med hem. Är du också där då?
Annika

Anna-Lena sa...

Hej!
Tack för kommentaren i min blogg, roligt att du gillar den! :-) Ser ut att vara en riktigt intressant utbildning du går!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen