onsdag 20 februari 2013

Alva första gången på skridskor och Alex scorade i matteprovet!

För en par vintrar sedan fick vi en ishockeyrink vid sonens skola bara några hundra meter härifrån.
Sonen älskar att skrinna och har blivit riktigt duktig. Dottern har varit med flera gånger, men vägrat stå på skridskor!!
Nu var det dags att åka till rinken igen och denna gång ville även hon pröva!


Hon satt och väntade på golvet.. hon försökte stiga upp ett par gånger, men vinglade för mycket och föll. Pappa fick bära ut henne, men när han satte ner henne där ute så kunde hon stå. Antagligen lättare när skridskorna gick ner lite i snön...
Men det såg så sött ut att jag var tvungen att ta bild... och det var ju hennes första gång... :)
Åkte inte med själv pga min förkylning, utan stannade hemma och fixade lunch istället.
Men hon hade varit duktig och envis. Hon var nöjd och glad, även om hon trillat massor av gånger!


Sen kom sonen hem och visade upp sitt matteprov...
Fullpott!
Sedan satt vi och tittade på Australiens Junior Masterchef. Han tyckte det var så roligt att se barnen som var i hanns ålder och en del ett par år äldre. Vilken mat de gjorde!

Jag sa åt honom att om han går iväg och fixar sina läxor så får han baka en kladdkaka själv som belöning för matteprovet!
Gissa om läxorna blev gjorda utan ett gnäll?!!


Medan han gjorde sina läxor så plockade jag fram ingredienserna.

Receptet jag brukar använda är så himla enkelt att göra, bara fem ingredienser och himla gott är det också!


Han smälte smör och fick själv räkna ut hur mycket av chokladplattan som skulle ner i smöret. Jag visade hur han ska knäcka ägg för att inte få med bitar av skalet och så knäckte han det andra ägget själv. Sedan mätte han upp sockret och började vispa!


Vi rörde sedan mer mjölet och chokladsmöret.
Hade förberett formen med bakplåtspapper så att han fick hälla innehållet ur skålen. In med kakan i ugn och sedan var det snåla barn med skeden i högsta hugg som ville skrapa ur skålen! (Hans tjejkompis från huset bredvid var där)



12 minuter senare....


När den svalnat pudrade jag på lite florsocker och medans jag lagade middagen så kokade jag ihop lite jordgubbar med råsocker som vi sedan serverade tillsammans med kakan.


och grädde förstås!


Det var en lyckad efterrätt som åts med god aptit.
Alex var jättestolt när han fick berätta till pappa att det var han som själv bakat och jag bara stått på sidan och sagt vad han ska göra!

Vill ni ha receptet också??


Enkel Kladdkaka

100g smör
150g mörkchoklad
2 ägg
2dl socker
1 3/4dl vetemjöl
(ev. smaksätta med 1msk cognac eller rom)

Gör så här:
Ställ ugnen på 200 grader. Smält smöret och bryt ner chokladen. Vispa ägg och socker poröst. Sikta ner mjölet och vänd ner chokladen/smöret. Om du vill kan du smaksätta smeten. Smörj en form (24cm) med löstagbar kant och placera ett papper i botten (eller klä en pajform med papper). Häll i smeten och grädda 12 minuter i mitten av ugnen.

Enjoy!


- Kitty -

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen