fredag 15 februari 2013

Trädgårdshantverk del 3

Nu ska ni få se vad vi gjorde på den sista delen av kursen "Trädgårdshantverk" som vi hade i onsdags.

Vi började med betong!
Vi skulle fundera ut vad vi ville göra och hitta krukor, fat, korgar och dylikt som vi kunde använda som formar. Alla måste göra en marshallhållare, men annars fick vi rätt fria händer och tillgång till massa olika material!

Före vi gick på lunch så ställde vi iordning allt vi skulle gjuta i, oljade in dem och gjorde lite mallar och sådant. När vi sedan kom tillbaka efter lunch så var det dags att blanda betongen! Vi blandade alla vår egen betong som vi behövde, och vi fick nog göra det flera gånger eftersom det inte blev så mycket i gången. Vi körde på riktigt gammalt vis med hink och en trädgårdsspade, så det kändes nog i handleden på eftermiddagen att man bökat runt mycket! 


Den första jag gjorde ska bli en trampsten i köksträdgården. Jag gjöt den i ett stort runt zinkfat som jag klätt in med plastfolie och så placerade jag ett hjärta i mitten som jag skurit ut i styrox.

När den sedan är klar så kan jag ju sätta lite mossa i hålet, plantera något eller bara ha den som den är så att man ser det hjärtformade hålet när den ligger i gruset.


Sedan använde jag mig av ett fyrkantigt fat som jag svängde upp och ner. Även denna klädde jag med plastfolie så att det inte skulle fastna i fatetes botten som var obehandlad keramik (det är så torrt att det kan dra vätskan ur betongen och antagligen skulle det ta ihop). Här kladdade jag sedan ut betongen ganska långt utanför kanten.

När det är klart kommer det att fungera som fågelbad eller som underlag till någon kruka eller bara något snyggt föremål som behöver lyftas fram (stilleben).


Sen kommer vi till min marshallhållare!
Få se om den blev till något... Enda "form" jag hittade som var rätt höjd och form var en rund hög kruka. Kunde ju inte gjuta direkt i den så jag penslade lite tapetklister i den och kladdade fast en påse. Detta kommer att ge en skröplig effekt på hållarens utsida sedan. Ville även ha ett bladmönster och bestämde mig för att ta en kvist Salal ur blomkylen. Försökte limma fast den men stjälken var allt för styv! När jag sedan skulle fylla i betongen så gjorde jag det etappvis och tryckte kvisten mot kanten samtidigt så att den inte skulle bli ingjuten. Den ska ju dras bort sedan när man tömmer ur krukan så därför bör den hållas på ytan.



Efter att jag fyllt den med betong så att det var några cm lägre än kanten så tryckte jag ner min marshall som jag klätt in med tidningspapper och sedan tejpat in med silvertejp och slutligen penslat med olja. Vi vill ju inte att den ska fastna där! Jag fyllde den med grov sand för att den ska vara tyngre och inte söka sig upp från sin plats när betongen tränger.

När den är klar så ska den få stå någonstans i trädgården. Där ska den då fungera som hållare för en marshall sena mörka sommarkvällar. Har man inte en ljuslykta där så kan man säkert ha en mindre kruka och stå där...


Hade lite betong kvar så jag valde att göra ett litet fat som sista projekt. här har jag bara penslat olja på undersidan av ett blad från en jättestor fönsterfikus (som växte ända upp till taket i djungeln innan den tömdes nu i vinter) och så har jag plattat ut ett tunt lager betong. Man använder undersidan av bladet för att det ska ge mer struktur av ådringen på bladet, eftersom ovansidan av bladet är så platt.

När den är klar ska den få sitta på någon sten i trädgården eller i en blomrabatt. Vid tillfälle kan den även få en plats på terassen eller på planteringsbordet.


Här står det mesta av det som vi gjorde.
Har numrerat vilka som är mina.
Efteråt drog vi ett stor plast över borden så att de inte ska torka för snabbt.

Men nu dröjer det till nästa vecka innan jag är tillbaka i skolan och får se hur mina kreationer slutligen blev!
Blir en uppföljare på det färdiga resultatet sedan.


När vi var klara med våra betongarbeten så blev det att skörda vide från videodlingen!
Vi använde grövre videkäppar till stommen och lite tunnare vide till flätningen.

Vi använde oss av Styrox som vi ritade en rund cirkel på och märkte i 7 eller 9 punkter (Beroende på hur många stödpinnar man tänkte använd sig av) med lika mycket avstånd.


Sen var det att sticka ner käpparna som skulle bli stommen och binda ihop dem i toppen. Styroxplattan gör att du har en stabil grund så att alla käppar hålls på sin plats och så att dess form förblir rund, det blir så mycket lättare att jobba!

Så börjar vi på att linda in de första videkvistarna!


I hallen där vi jobbar så finns bord (som ni ser lite skymten av till vänster), men min videstomme var så lång att den inte gick att placera uppe på bordet! Använde mig av pallen istället. Inte lika stabilt, men det gick riktigt bra (hade ändå topparna som sprätade i taket).

Bakom de bruna skåpen ser ni något köksliknande, det är vårat fikarum. Där blir det mycket chatter och skratt under fikapauserna. Och så har de utrustat det med 4 elevdatorer var man både får sitta och jobba eller bara annars surfa runt ;)


Vi använde oss av olika tekniker när vi flätade vårat vide. Länst ner hade jag bara flätat som vanligt (bakom-framför-bakom-framför). Sedan högre upp så flätade jag med två i gången som jag hela tiden snurrade runt varandra. Slutligen så använde jag mig av samma snurrande teknik, men denna gång lät jag dem slingra sig uppåt mot toppen.

Mina videkvistar var inte de rakaste, så det blev lite böjligt och buckligt, men så är det ju i naturen oxå ;)


Här på bilden när man ser rakt igenom så ser ni inte så bra vilka uppåtslingrande som är på framsidan och baksidan, det gör att det ser lite råddigt ut.
Men när man stod och tittade på den med egna ögon såg det nog mycket bättre ut... tyckte jag i alla fall!

Till sommaren ska denna få komma ut i min trädgård! Vet ännu inte om den ska få bli stöd för en klematis, någon slingrande ettåring eller kanske får den komma in i köksträdgården och sällskapa med rosenböna eller brytböna... Hur som helst så kommer den att hitta sin plats!

Man kan ju inte annat än älska denna typ av kurs i skolan!
Att få vara kreativ och jobba praktiskt!
Samtidigt som man tillverkar något som man faktiskt kan använda sedan, eller något som man bara vet att kommer att hitta sin plats i trädgården där den får sitta och se fin ut!
LOVE LOVE LOVE!!

Nu har vi redan kommit till fredag!
Äntligen helg!
Ha det så bra alla ni som kikar in här. Och en försenad hälsning på vändagen!
 (eftersom jag inte hann få klart inlägget igår)




- Kitty -


2 kommentarer:

♥Min Eden♥ sa...

Nämen åh så fina grejer!! Jag gick en liknande kurs i Arbis för 2 år sedan....sååå himla kul!!!

BLOMSTERDESIGN sa...

Vad roligt att du gillade några saker i min webshop. Jag kan skicka till Finland men frakten blir högre då. Du får gärna skriva vilka saker du är intresserad av så kan jag räkna ut vad frakten blir.
Ha en trevlig helg!
Mvh Therese

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen