söndag 24 februari 2013

Nyttig kost och minskande centimetrar!


Var via matbutiken idag och inhandlade lite ingredienser...


Persiljan tog jag mest för att den är så vackert grön, men den innehåller även massor av järn!
Citroner kan användas till vad som helst, smaksättning i maten, dressing, i vattenglaset och så är den vacker att ha framme också!
Hallonen skulle jag ha till något som ni ser lite längre fram. Men de är goda att äta med frukter eller på kvargen!
Kvargen som jag annars brukar köpa var slut, så jag testade något nytt idag. Vitalinea hade burkar med 70% kvarg och 30% naturellyoghurt!
Psyllium kan användas som utfyllnad när man vill göra t.ex. pizzabotten, pannkakor och massa annat. innehåller inga kolhydrater.
Pinjenötter är goda att rosta och strö över salladen. Den använder jag också när jag gör egen pesto.
Goji är ett väldigt nyttigt bär! Det ska jag använda i min hemgjorda mysli.
Broccoli är också rik på järn och andra näringsämnen som kropen vill ha! Den är god att äta kall som den är eller så kan man koka eller steka den. Använder ofta broccoli när jag gör mina kyckling´grytor och sånt..
Morot är användbar på många sätt! Kall, skivad, riven, som sallad, kokt, stekt, i grytor.... Innehåller karrotin, järn, antioxidanter och massor av näringsämnen!
Malet kycklingkött valde jag att köpa idag istället för nöt- eller grisfärs. Det är jättelänge sedan jag senast använde färs av kyckling! Maken har tröttnat på kyckling, så nu tänkte jag fixa nåt gott till middag imorgon, så ska vi se om han märker att det är kyckling  ;)

Ni behöver inte oroa er! Jag har nog annat i skåpet sedan tidigare, vi svälter inte!
:)


Grönt och gult är så vackert!
Som våren!!


Idag hade familjen beställt pannkaka!
Visste att jag blir svag och gärna smakar av den, så jag letade i en av mina kokböcker med lägre kolhydrater om jag skulle hitta nåt recept som skulle passa mina behov.
Och visst gjorde jag det!
Familjen fick nog en traditionell ugnspannkaka, men nästa gång får det bli bara en sort!



Degen blev jättetjock!
Kommer att minska på mängden bakpulver och fiberhusk (malt phylliumskal) nästa gång jag testar!

Hade inget Sukrin, så jag använde Stevia, men jag lade mindre än receptet eftersom jag inte har något behov av massa sötma i pannkakorna...


De var lite svåra att kladda ut i stekpannan, men de reste sig så fint sedan!
De hölls inte lika fluffiga när man tog dem ur pannan, utan de gick ner tillbaka.


Här har vi då mina Amerikanska pannkakor nästan helt utan kolhydrater!
Jättegoda!
Åt dem tillsammans med upptinade naturella hallon.

*    *    ***   *   ***    *     *

Var en sväng på gymmet idag.
Härligt att äntligen orka med lite träning!!!

Få se nu då hur jag mår imorgon... Hoppas det inte straffar sig...

Men just nu är jag så glad!
För...


Det börjar äntligen synas att jag gjort ändringar i livet!

Åh vad det känns bra!
Tänk så mycket skillnad dessa centimetrar kan göra??!!


- Kitty -

2 kommentarer:

Liljas Corner sa...

Grattis! :)

Anonym sa...

Grattis! Vad duktig du är! :) Malin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen