tisdag 11 september 2018

Broccoli & Bönor

   Att få sätta fram egenodlad mat på bordet är en speciell känsla. Att få förena mitt intresse med nytta, och ge fin och ren mat till familjen. Det är för mej sann odlingsglädje.

Har ni inte odlat egen mat, så gör det. Man behöver ju inte köra all in och bli självförsörjande med stora odlingar. Det kan vara ett par pallkragar med lite diverse grönsaker. För att känna på lite...

Broccoli
Iår har jag odlat två sorters broccoli, 'Ramoso calabrese' och 'Green magic'.
De är väldigt olika i utseendet. Vet inte om 'Ramoso calabreses' ska se ut så här, men den är väldigt lång i jämförelse med den fina och kompakta 'Green magic'. Båda sorterna är riktigt goda.

Först tänkte jag att mina plantor haft för varmt, och kanske för torrt. De växte sig höga och hade stora fina blad, men tänkte att det aldrig kommer bli någon broccoli av plantorna. Men jo, till slut, när vädret blev lite svalare, då plötsligt hade så gott som alla plantor fina broccoli att skörda.

Broccoli behöver ganska mycket plats, typ som grönkål och andra kålväxter.

Broccoli 'Ramoso calabrese' till vänster och 'Green magic' till höger.
Broccoliplantor med sina stora blad

Tillreda eller äta rå?
Jag äter helst broccolin ganska ren så som den är, lätt förvälld, men med mycket tuggmotstånd. Jag brukar fördela den i mindre bitar och skiva stjälken (som är min favoritdel) och sätta dem i en skål med lock. Sedan häller jag på uppkokat vatten och saltar. Där får de ligga ett par minuter (2-5 min) och så är de klara. Näringsämnena behålls bättre när de inte kokar för länge och det heta vattnet gör att cellerna brister och broccolin smakar betydligt saftigare än då den äts rå.

Näringsämnen
Broccoli är rik på många olika vitaminer och mineraler. Den innehåller både A-, C- och K-vitamin, folsyra, kalcium, järn, kostfibrer och antioxidanter (bl.a. den viktiga antioxidanten sulforafan). Det betyder att broccoli innehåller massor av godsaker som gör gott åt kroppen. Kungen av näringsrika grönsaker.

Broccoli innehåller:
89,1g vatten
3,5g protein
3,1g kolhydrat
3,1g fibrer
0,9g aska
0,3g fett

35 kcal/100g


Bondbönor
Nu har jag fått skörda bondbönor en tid. Jag missade mig lite med de fördrivna plantorna, då jag inte hade någonstans att sätta ner dem, så jag har även plantor som står i pluggbrätten ännu... Men de jag sedan fick ut, efter att odlingslådan med spenat, vintersallad och vinterportlak slutskördats, har gett mig flera fina baljor. Det har inte varit jättemånga bönor i dem, men de har däremot varit jättestora!


Jag har odlat flera sorters bondbönor, men sedan försvann lapparna, så nu vet jag inte vilka sorter som växer var?? Sorterna jag odlat är 'Express' och 'Threefold white'.



Bönorna ligger inpackade i tjocka baljor som har en mattliknande och luddig dyna på insidan. Detta fluff skyddar bönorna. När de ska skördas är det bra att klämma försiktigt på baljorna, för att säkerställa att själva bönan också uppnått fin storlek, så att man inte skördar för tidigt. För en tid sedan knep jag av topparna på mina plantor, så att de skulle sätta energin på att göra de existerande baljorna skördeklara, istället för att växa vidare.

Bönorna förvälls.
Bönar ska förvällas, inte ätas råa som exempelvis ärter.
Sedan kan man frysa dem, för att senare slänga med i kommande maträtter. Jag brukar också steka dem i lite smör tillsammans med lite lök och eventuellt lite andra grönsaker. Gott att toppa en pasta med, och enkelt, eller äta som tillbehör.

Näringsämnen
Bönor är väldigt rika på olika sorters vitaminer (speciellt A-vit. och C-vit.), enzymer, beta-karoten och antioxidanter mm. De innehåller mineralämnen som kalium, fosfor, magnesium, kalcium, järn, natrium, zink och selen.
Den är ett fint näringstillskott i maten.
bondbönan innehåller:
81g vatten
7,5g kolhydrater
5,6g protein
4,2g fibrer
1,1g aska
0,6g fett

67 kcal/100g



I mina ögon är båda två odlingsvärda grödor som gärna får förgylla tallriken (och magen) i vårat hem!

Vill ni se hur jag gör med bondbönorna så hittar ni ett filmklipp genom att klicka här.
Länken innehåller recept på mina förvällda och frästa bondbönor.

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

Trädgård i Torslanda sa...

Jag gillar verkligen broccoli men har aldrig odlat egen. Blir lite sugen efter ditt inlägg.
Ha det fint
Helene

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen