tisdag 18 september 2018

Trädgården efter regnet


Nu märker man att det är höst.
Regnet kommer mera regelbundet, nätterna är fuktiga, temperaturen faller, solen ligger lågt och färgerna förstärks.

Att fotografera direkt regnet lagt sig kan ge lite dystra bilder, men jag gillar hur färgerna kommer fram. Jag är också tacksam över färgvalen och växtvalen jag gjort i min trädgård. Jag har satsat mycket på bladverk i olika färger och former. Det ger mig Färg under hela säsongen även om dess blomning är kortvarig, sen eller nästan omärkbar på en del växter.

Som trädgårdsmästare och trädgårdsplanerare har jag många gånger reagerat på hur många tänker när de ska anlägga sin trädgård.
De har en stor öppen yta och vet inte riktigt hur de ska tackla den. Ett träd här, ett träd där eller så ska allt planteras utmed kanterna av gårdsgränsen. Sällan hör jag någon säga: "Men du, vi kör en häck eller buskage rakt över bakgården och delar in den i rum!"

Det är ju lite vad jag gjort.
Jag har ingenting planterat här och där, utan allt sitter ihop i en större helhet.
Som indelningen tvärs över bakgården med buskar och fruktträd i en linje med kantsten och bark. På ena sidan är den stora gräsmattan och på den andra en mutterformad rabatt med grusgång runt.

Vill ni se hur den kom till så kan ni kika HÄR, men den har ändrat i form och förstorats med åren..


 Mitt päronträd 'Aune' har hela 10 päron iår.
Men av någon anledning så tycker jag att de inte får någon vidare storlek... Jag har sett Aune med mycket större frukter, men mina lämnar lite små och gryniga.


Gillar denhär indelningen som skapats och att man inte ser vad som finns bakom innan man gått runt. Rumskänsla. Bänken på bilden är ganska trevlig att sätta sig på. Där har vi trevlig kvällssol (som i princip hela dagen) och det är helt enkelt en skön känsla att sitta där.


Mitt ute på gräset, lite draget mot ena sidan, gjorde jag en anläggning för ett par år sedan. Ville få lite liv och höjd på gräsmattan, utan att bara plantera ett träd. Samtidigt ville jag skapa indelning och gångar, vilket jag fick med den smala gräsmattan som slingrar sig runt på andra sidan buskaget.
HÄR och HÄR ser ni hur denna kom till...





Här är det paraplyalmen, flera olika hostor, poppiusrosen, rosa älggräs, en itoh-buskpion, klematis 'Södertälje', rödbladig smällspirea, stephanandra, formklippt måbär, två sorters kärleksört 'Munstead dark red' och 'Matrona' och en del olika gräs.


Är så förtjust i silverhavre!
Gillar den runda luftiga formen och hur den omfamnar stenen. Nu är axen lite hängande pga tycgden av regndropparna, men de stiger upp när de torkat.


Nu skulle det gälla att hinna göra lite höststädning i trädgården och plantera alla växter som ska jordslås innan vintern...



/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen