lördag 11 oktober 2014

Ansiktslyftet i hörnet på bakgården...

För ungefär en månad sedan skrev jag ett inlägg med massor av bilder från hörnet på bakgården. Nu har jag gjort en totalförändring där! Det olidliga buskaget är bortgrävt och med makens hjälp och en grävmaskin fick vi bort alla rötter ur marken som orsakade stora problem där! Det var främst Rosenhallon och klasespirea som var problemet. Gå in HÄR så kan ni se olika skeden från sommarens olika månader.

Som bilderna nedan visar, så blev det en ny anläggning där gräset togs bort.



Ville ha häcken hela vägen längs tomtgränsen. 
Nu blev det inte granhäck de sista 10 m tyvärr. Jag är väl inte direkt känd för mitt långa tålamod, så jag kan bara inte plantera ner små 30 cm höga pinnar (sk. granhäcksplantor) och titta på dem i 10 år innan de är lika stora som resten av häcken!
Därför blev det Aronia!
De växer snabbt och blir gröna och frodiga. De blommar i vitt och sedan får de stora svarta bärklasar som är dekorativa och ätlig. Dessutom har de en helt fantastisk höstfärg!


Som ni kan se i bakgrunden så har grannens hus nu "ploppat upp"!

På bilden nedan ser ni gräsen från terassen som jag planterat ner. Nu har jag även köpt två fina plantor av Droppax, tyvärr är de varken planterade eller med på bild...

I bakgrunden lyser solen upp de röda aroniabladen.



Här i hörnet har jag nu satt ny duk, kantsten och bark. Hit ska nog något planteras ännu, men jag har inte riktigt bestämt mig hur det ska se ut. 

Svartaronia i höstskrud
Runtom är det nu lite trist när det bara är utkrattad jord, men nästa år är det grönt gräs igen, då ser det trevligare ut.


Ska presentera några av de nya växterna
(zonerna som nämns är finska zoner)

Hydrangea paniculata 'Wims Red'
 Den nyplanterade syrenhortensian 'Wims red' är jag så nöjd över. Dess härdighetszon är III och vi har ju IV här, men jag tror den ska fixa det fint ändå! När den hörst slår ut blommar den i vitt och övergår sedan till rosa. Fantastisk höstfärg, dessutom går den så bra tillsammans med min nya Höstkärleksört Sedum 'Matrona'!


Sedum hybr. 'Matrona'
Clematis viticella 'Södertälje'
Denna färgsprakande Italienska klematis 'Södertälje' Ska få ett klätterstöd och de både höjd och färg. Den passar för zon III-IV och kan bli 2,5-4 m hög.

Jag har även planterat en rosa midsommarros, Rosa 'Poppius'. Gillar rosor och denna kommer att ge en vacker blomning i rosa runt midsommartiden. Den är härdig (zon VI-VII), lättskött och rikblommande.


Rosa 'Poppius'
Nu har jag dessutom fått fotografera en del av trädgården uppifrån!! Hur jag gjort det ska jag berätta, men det blir nästa gång...

Ha en fantastisk helg!



Kitty

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen