tisdag 4 september 2018

Ta hand om skörden! (+recept)


Skördetiden bara fortsätter och fortsätter!
De har lovat milt väder i september, och det är jag väldigt glad över. Det minskar lite på min stress att hinna ta hand om allt innan kylan kryper för långt ner på termometern.

Iår har ju minsann varit ett zucchiniår!
Oj oj vad jag skördar!


Iår tänkte jag ta lite egna frön av zucchini mm.. Har tänkt göra det tidigare år också, men det har bara inte blivit av. Jag pillade ut lite frön och lät dem torka på ett hushållspapper. Sedan satte jag dem i ett kaffefilter. Nu förvarar jag dem torrt till våren och sår dem för att få nya plantor. Minns inte vilken sort jag har, risken är att fröna var F1:or.. och då är chansen stor att resultatet inte blir samma...



För tillfället använder jag zucchini i det mesta.
Jag tärnar och fryser så att jag har att sätta i vinterns grytor och wok, jag gör inläggningar och gurksallad.

Förra året hade jag för lite gurkor när jag ville göra en sats gurksallad. Då testade jag att dryga ut med zucchini och jag märkte ingen skillnad på smaken. Iår torkade mina plantor bort, så jag blev helt utan frilandsgurka, tänkte att man kan ju alltid göra ett försök att göra receptet som vanligt men helt byta ut gurka mot zucchini. Resultatet blev över förväntan! Jag har haft andra provsmakare också och de skulle inte ha vetat att gurksalladen var gjord på zucchini om jag inte hade berättat det.

Men stor del går till direktkonsumtion. Jag har zucchini i sallad istället för gurka, jag river med det i lasagne, steker/grillar skivor, jag gör grönsaksbiffar, zucchiniplättar och ja.. lite av varje där det bara går att tillsätta.



Annat som åkt in i frysen nu är egen blandning sopprötter. Jag har inte odlat någon kålrot eller rotselleri, vilket jag gärna använder i mina soppor, men jag har tärnat och förvällt morot, palsternacka och kålrabbi. Purjolök och snittselleri tillsätter jag alltid på slutet och vill därför inte ha det i min "sopprotspåse", utan fryser skillt. Snittseller och purjolök är superbra att ha som bas när man torkar och gör eget grönsakssalt!


Jag använder plastkorgar för mina produkter som ska frysas in. Många gånger åker de in i frysen i köket först och sedan plockar jag dem rätt i korgarna och för ut dem till skörde-frysboxen som står i förrådet.


Sonen har plockat blåbär som jag "köpt" av honom. Fick några liter körsbär av mamma, så de har jag pillat stenarna ur och frysit in i platta påsar, då är det lätt att bryta av ett hörn när man vill slänga på yoghurten eller ha i smoothie. Lök fryser jag in med blasten separat (då jag skördar innan blasten blivit brun). Lökblasten är så mild och god att slänga i biffar, grytor, soppor eller ha i nån maträtt på slutet så att den håller färgen. Den behöver inte samma tillredningstid som själva löken för att få den milda smaken.


Nu är det också hög tid för kålskörd.
Varför inte bjuda på ett superenkelt resept?!

Kålstuvning

Kål (ex. savoykål, grönkål, svartkål eller dylik)
lök
smör
grädde
salt
peppar
ev. grönsaksbuljong
örter

(Tyvärr saknas mängden eftersom jag häller på högt... Men på en tallrik kål hade jag 4 dl matgrädde)


Hacka lök och låt den mjukna i stekpannan tillsammans med en klick smör
Riv eller grovhacka kålen och tillsätt.



Låt den steka på medelvärme tills kålen mjuknat en aning.
Häll på grädde (här kan du använda helgrädde, matgrädde eller mjölkfri matgrädde).
Låt det sjuda en stund så att den kokar ihop och tjocknar i konsistensen. Krydda och smaka av.



Vi åt kålstuvningen tillsammans med ris, stekt kyckling och skördesallad (skördesallad = lite ett som annat jag hittade i köksträdgården och blandade ihop till en sallad). Tyvärr hann jag aldrig fotografera hur portionen blev på tallriken. Familjen var hungrig och alla var som hökar runt spisen.


Kålen får en saftig och mjäll smak när den får puttra på en stund i någon typ av vätska, denna gång var det matgrädde. Fantastiskt gott som tillbehör eller istället för sås till maten.

Receptet kan ändras och varieras nästan hur som helst.
Man kan leka med kryddningen eller byta ut råvaror. Varför inte riva i rotsaker eller zucchini? Kanske tillsätta brytbönor eller bondbönor?

Ha en bra skördehöst på er alla ni som odlar!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

Hantverkarglädje sa...

Hej!
Jag använder zucchini också istället för gurka sen de blir färdiga på sommaren. Såg här att du även fryser dem så jag undrar om de inte blir för "slattriga" och om de går att frys oförvällda. Bekvämare att fråga dig än att testa själv ha,ha. De är ju så passande i wok och ugnsrostade grönsaker så jag vill inte bara slänga de som blir över.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen