fredag 28 september 2018

Blommorna fortsätter leverera

Ringblommor är så fantastiska!
Har ni sett ambereffekten på kronbladen och hur detaljerad den är i mitten?!

De som finns på odlingslotten iår är självsådda från fjolårets plantor. De är en färgmix i allt från gul till blek-aprikos och kraftigt orange. Gillar dem både i bäddarna och i buketter, dessutom är den ätlig och kan användas som dekoration, i sallad eller torkas.




Liten tagetes är en lättodlad och buskig tagetes som har en citruskaraktär och är ätlig.
Av ett litet frö får man en buske om är kanske 30-40 cm hög och bred. Fantastisk kantväxt! En planta har hundratals blommor!

Till höger blommar lejongap fortfarande.


Kolla in så buskiga plantor jag fått av lejongapen??!!
Och nej, jag har inte toppat dem!


Hade inte så bra Lejongap-bilder från odlingslotten.
Dessa är fotograferade hemma i köksträdgården, men det är samma sådd som räckte till båda ställena. Har väntat att frökaslarna ska börja torka så att jag får samla frön till nästa år.


Men... Inatt hade vi några minusgrader, så nu vet jag inte hur det ser ut på odlingslotten. Jag hade tänkt göra en helgbukett av blommorna på lördag... Få se om jag får tänka om...

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen