lördag 15 september 2018

Köksträdgården i september


Vi har nått mitten av september och nu är det inte längre lika torrt som det varit under sommaren. Det har nyss slutat regna och jag sprang ut med kameran för att fånga trädgården. Det är bättre att fotografera när det är mulet, då man inte får så mycket mörka skuggor på bilderna, men visst är det lite trevligare med solen som lyser upp växterna.

Porten in till köksträdgården är vackert dekorerad av klematisen, Vit sidenklematis 'Paul Farges' ('summer snow'), som slingrat sig upp och blommar nu på sensommaren och hösten. Den har massor av blomknoppar och kommer antagligen att fortsätta producera blommor tills frosten kommer.
Den har vuxit otroligt bra med tanke på att den iår endast började växa nerifrån roten. Den kom igång sent och jag fick sedan klippa bort alla gamla stjälkar som inte alls hade någon livsgnista, även om vintern varit tacksam.



Odlar för första gången spetskålen 'Kalibos' som nu knyter sig till stora fina huvud.
Deras bladfärg skiljer sig från övrig grönska med sin gröngrålila färg. I samma låda växer svartkål och luftlök. Mellan kålbladen finns stjälkar från utblommade lejongapsplantor i alla de färger. Dessa har jag tänkt ta frön av ännu i år. Eller så får de fröa av sig själv och förhoppningsvis komma upp nästa år.


Längre in i köksträdgården är ett taggigt och vildvuxet kaos.
Det är björnbär som förflyttat sig under grusgångens rotspärr till lådan bredvid. Där grävde jag ner bokashi i våras, så de har vuxit iväg till alla håll nu.. Har inte ännu bestämt mig om jag ska gräva upp plantorna och försöka flytta dem tillbaka till sin låda, där det annars är rätt klent nu, eller om jag ska montera en spaljé och låta dem växa vidare här. Är ju lite orolig att den ska vandra vidare till fler odlingslådor om jag låter den växa kvar.


I mitt lilla tomathus växer det med brakande fart fortfarande, även om det fortfarande saknas en dörr och trianglarna uppe vid taknocken är öppna...
Plantorna plockar jag blad och tjuvar av flera gånger i veckan och topparna tar jag av regelbundet. Försöker få tomaterna att mogna, men den envisas med att fortsätta växa och blomma.


Hur byggdes miniväxthuset? Kolla här! 

Är nöjd med höjden på miniväxthuset och balkarna där jag satte in krokar för uppbindning av plantorna har funkat fint. Dessa plantor är planterade här tredje veckan i juli och har varit ute i knappt två månader bara, men har nog redan gett mig lite tomater.


Chiliplantorna 'Vampire' som växer i framkant däremot tog väldigt lång tid på sig innan de började blomma.
Kommer knappast bli något av dessa. Har fler plantor ute på odlingslotten och där har jag långa fina lilafärgade chili hängande. Ännu har de inte blivit röda, men de går ju att eftermogna inomhus.
Har tänkt gräva upp en del av plantorna och kruka in dem i förådet där de får jämnare temperatur och belysning. Vem vet vad jag ännu kan få för skörd?

(kommer mer om chili i ett annat inlägg snart...)


I pallkragen där jag satte ut lite tomatplantor, chili och körsbärspaprika i sommar har det producerat bra. Plockar in 1-2 nävar tomater dagligen. Chiliplantorna har gett väldigt många frukter, men de är alla gröna ännu, och Körsbärspaprikan fortsätter både producera och mogna!

Tunneln är minst sagt vacker, men vad gör man då växtkrafter håller på att knuffa bort plasten??
Såhär såg det ut i början, klick!



Bönorna fick nog för torrt iår tror jag, eller så hade de detför skuggigt då oreganon tog över i odlingslådan. Har plockat in ett par nävar, men inte mycket mer än så. Har typ 6-7 plantor, så det borde nog ha gett mer. SDen ena sorten som ska bli 2 meter hög är typ 50 cm efter den tröga och sena starten.


Iår har det varit zucchinins år!
Tror inte det är många som misslyckats med zucchini iår. Det var påväg att gå tokigt för mig då alla mina plantor på odlingslotten torkade bort på två dagar efter utplantering. Som tur hade jag fler plantor att sätta ut.


Blommor är trevligt i köksträdgården.
Just nu är det zinnia och rosenskära som dominerar. Andra blommor som finns här nu eller funnits tidigare under säsongen är vit ringblomma 'Snow princess', mörklila blåklint, färgmix av lejongap, tagetes 'Strawberry blonde' och en storblommig vit tagetes. Har drivit upp alla själv från frö, förrutom stor tagetes som jag köpt plantor av. Har ännu en aster också som samsas med zinniorna, men de är bara i knopp ännu. De planterades båda ut väldigt sent på säsongen.


Kunde inte visa bilder på allt som växer där, vill ju inte att ni ska somna framför skärmen...
Vi ses snart igen. Trevlig helg!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen