torsdag 27 april 2017

Hur gick det med kallsådden i plastbackar?

Den 25: februari gjorde jag något som jag inte testat tidigare, nämligen kallsådd i plastback.
Jag bredsådde frön i tråg och ställde ner dem i förvaringslådor som jag hade borrat hål i. Sedan fick de stå ute i snödrivan på halvskuggig plats.


Jag sådde sju olika frösorter.
Rosenskära, borstnejlika, ringblomma, blåklint, vallmo, tatsoi och vinterportlak.

Det enda som ännu inte grott är rosenskära och blåklint.


Vinterportlak var det som kom upp först...


Ringblomman grodde förra veckan...



Denna vecka grodde vallmo, tatsoi och borstnejlika...



Nu kan jag säga att kallsådd funkar!
Att 5/7 sorter redan grott även om vi har sån usel vår...
Vi har ju fått snö i två dagar nu, suck...

Men som de brukar säga, "Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge". Så nog ska vi väl få någon vårvärme här så småningom.

Vill ni veta hur jag gick tillväga med min kallsådd så har jag ett filmklipp som ni kan kika på genom att klicka HÄR.

Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

♥Min Eden♥ sa...

Intressant experiment!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen