tisdag 25 april 2017

Spenat "upgrade"

Jag odlade spenat för första gången förra året. Vilken hit! Jag gillar spenat, men jag har aldrig älskat spenat så som jag gjorde innan jag fick äta den jag odlat själv!

Nu ska jag ta min spenatodling till nästa nivå!

Malabarspenat, spenat 'Nores', Spenat 'Reddy', Nyzeeländsk spenat och spenat 'Medania'.
För första gången ska jag testa på Nyzeeländsk spenat. Den lär ska vara lättodlad, buskformad och ge skörd under en lång tid. Jag har förkultiverat några plantor i förrådet för att ha en lite snabbare start på odlingen.


Här är ett jättebra inlägg om Nyzeelänsk spenat som Sara skrivit på Skillnadens Trädgård.

Till skillnad från de övriga spenatsorterna så är malabarspenat och nyzeeländsk spenat varmvädersväxter.

Malabarspenat är en dekorativ och näringsrik klätterväxt som kan bli upp till 2-3 m hög om den trivs. Den är inte släkt med spenat (som hör till mållväxter), utan för till familjen malabarväxter.
Den kan ta tid på sig att gro, och förkultiveras med fördel runt februari-april. Sår man den tidigt behövs extra belysning. Stjälkarna är kraftiga och röda, bladen gröna, rosa små blommor och får sedan mörka bär. Inne i bären finns ett frö som kan sparas och sås nästa år, de är nämligen sortäkta.

Plantera ut då frostrisken är över. Den trivs bäst på vindskyddad plats i sol-halvskugga eller i växthus. Stark sol kan ge bleka blad.

Ute i förrådet har jag sått flera frön av malabarspenat i samma kruka (i 3 krukor), ska skola om dem en och en till större krukor i veckan.  


Kallsådd på friland

Ute har jag sått tre sorters spenat. 'Nores', 'Reddy' och 'Medania'.
Först ut att gro var 'Reddy', den lila ådrade sorten, som grodde den 14:e april.
2-3 dagar senare grodde 'Nores' och ca 4-5 dagar efter det grodde 'Medania'. Måste säga att det var ganska jämn grotid när alla tre sorter grodde inom en dryg vecka.



Det är en bit kvar innan jag kan börja skörda blad, men inte så länge ändå...

Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen