onsdag 19 december 2018

Lucka 19: Bakning med barn


I måndags hade pappa i huset födelsedag. Därför passade jag och dottern på att baka lite innan. Jag var riktigt sugen på att göra småkakor. Jag har inte bakat småkakor på flera år! På söndag morgonen när barnen öppnade lådan i julkalendern så låg där lite godis och en lapp.
På lappen stod det: "Vem vill baka småkakor?".

En överlycklig dotter kom springandes till sängen och visade lappen. Hon var med mig hela tiden i köket medans vi testade sort efter sort från min lilla rutiga "Sju sorters kakor" som jag fick i julklapp av min svåger för 15 år sedan.

En inte så lika entusiastisk tonårs son kom förbi köket titt som tätt för att provsmaka om vi gjort någon ny sats.



Alva hjälpte mej läsa recepten och skötte hushållsmaskinen.
Vi bakade ut kakorna tillsammans.
Hon var jätteduktig på att rulla kakdegen till bollar och rada ut dem på plåten.
Den ena sorten tryckte vi till lite med en gaffel, både för att det var en sort som inte smälter ut på samma sätt, och för att få lite olikheter på kakorna.

Jag har ju (som allmänt känt) svårt att hålla mig till recept...

Hittade ett recept på "Minttoppar", där man skulle trycka en liten fördjupning i kakan innan den gräddades. Sedan skulle man spritsa en liten klick choklad i som var smaksatt med pepparmyntsolja. Jag tillsatte lite bakpulver till receptet som helt saknade det och hällde i lite chokladknappar. Kakan blev alltså en gaffelkaka med chocolate chip istället.




Gaffelkakor med chocolate chip ca 45st

1 dl florsocker
1 dl potatismjöl
4 dl vetemjöl
200g smör
1/2 tsk bakpulver
1 dl chokladknappar

Blanda ihop alla ingredienser i en matberedare.
Låt degen vila ca 10 minuter och rulla sedan ut små bollar på en ugnsplåt klädd med bakplåtspapper.
Tryck till varje kaka med gaffeln.
Ställ in dem i mitten av ugnen på 175 grader (ej varmluft) ca 12-15 minuter beroende på ugnen.


Bakade även shackrutor och kokosdrömmar.
De är bara så farligt goda!!!



Sedan blev det ett till experiment. Ett lyckat sådant!

Chokladdrömmar med white chocolate chip ca 40st

200g smör
2 tsk vaniljsocker
3 dl socker

4,5 dl vetemjöl
2 msk kakao
1,5 tsk hjorthornssalt
1 dl vita chokladknappar

Blanda ihop matfett, socker och vaniljsocker tills det är poröst.
Måtta upp alla torringredienser och tillsätt i smörsmeten.
Blanda till sist i chokladknapparna. (man kan dubbla chokladmängden om man vill)
Rulla ut degen till bollar och placera på plåten.
Gräddas i mitten av ugnen ca 13 minuter på 150 grader.

Det är lite mera socker i dessa, så de flyter ut mer än kokosdrömmarna.
Tänk på det när de placeras på plåten!





Det var riktigt roligt att baka!

För varje sort vi gjorde frågade dottern: "Vilken ska vi göra nu?"
Hon ville aldrig bli klar.
Vi får nog göra om det här snart. Det värsta är att jag som annars inte äter kex (ingen skillnad vilken sort som finns i skåpet), har lite svårt att hålla fingrarna borta från våra småkakor... Blir nog att ställa kakburkarna där det är lite svårare att komma åt dem.



Kika in i lucka 17 om du vill läsa om skötsel av julblommor.
Där pågår även en tävling fram till kl.23.00 ikväll!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen