söndag 23 december 2018

Lucka 23: Paketering


I dagens lucka blir det julklapps paketering för hela slanten!

För mig är det inte innehållet i paketet som är det avgörande med julklapparna. Jag tycker att själva utseendet är minst lika viktigt.
Hur roligt är det inte att få räcka över ett vackert paket, förpackat i ett trevligt papper, med ett fint band och kanske ett handgjort kort. Har man paketen under granen ser det dessutom väldigt snyggt ut, som en del av inredningen, med snygga matchande paket.


Jag gillar att göra egna kort, men ibland använder jag tryckta tags.
Älskar brun kraftpak kartong! Speciellt i kombination med svart. Man kan skriva med svart penna direkt på kartongen eller göra ett kort med två papper. Med dubbla papper kan man gömma mottagarens namn under. Bara att stansa hål genom båda och binda ihop.



Att stansa ut ett enkelt hjärta, göra hål och skriva namnet på under eller övre sidan är ett annat enkelt sätt att få till ett handgjort kort, som samtidigt blir som en dekoration på paketet.



Som jag tidigare nämnde så gillar jag brunt papper, även när det kommer till själva presentpappret. För första gången på flera år har jag inte paketerat något i helbrunt papper utan tryck. Men jag har använt brunt papper MED tryck. Det ger lite mönster och aningen färg.


Iår finns alltså mer färger än vanligt på våra paket, men alla är ändå rätt naturliga och nertonade.


Små paket gör oftast mottagaren lite fundersam och nyfiken.
Vad kan det var i ett så litet paket??
Vill man exempelvis ge bort ett presentkort eller pengar, så avslöjar ett kuvert rätt snabbt vad innehållet kan vara. Men paketerar du in det så blir de rätt förvånade när de öppnar.

Olika små askar är toppen att använda just till detta ändamål.



Gör ett kort och bind fast pengarna inuti.
Sätt sedan kortet i asken och fyll upp med exempelvis godis (eller småsten) för att fylla ut asken och få lite tyngd. Paketera in asken som ett vanligt paket.



Så där!
Två små paket att öppna. Kanske lite roligare än kuvertet med pengar? Då vet man inte vad det är man ska få heller, så det ger lite mera spänning.


Iår har jag använt mest svart presentband, så snyggt med svart på brunt, men även vitt och guld.



Hur mycket tänker ni på själva paketet?
Blandar ni olika papper, eller har ni färgtema?


Imorgon är det julafton!
God ju på er!


Missade ni gårdagens lucka så kan jag rekommendera att ni besöker den.
Julkalenderns sista tävling är aktiv fram till 24.12 kl.23.00! In och delta!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen