måndag 10 december 2018

Lucka 10: Julgodis


Lucka 10 ska bjuda på chokladtryfflar på tre olika sätt.
Det är få ingredienser och går rätt snabbt att göra.

Jag älskar att experimentera och är usel på att hålla mig till recept. Därför blir det oftast så att jag hittar på egna varianter om jag inte hittar ett recept som motsvarar det jag vill göra.

För mig är det en del av julen, när jag får göra olika godsaker, som jag sedan bjuder gäster på och har som små gå-bort-presenter.


Själva tryffeln görs på tre enkla råvaror:
Choklad, grädde och smör.
Idag ska jag smaksätta den ena tryffelsmeten med turkisk peppar, bara för att jag tycker att det är så gott. En sats räcker till ca 100-115 små tryfflar och ca 40 större tryfflar.


Kittyś chokladtryffel

Tryffel:
300g mörk choklad
2 dl grädde
25g smör

Smaksättning:
ca 12 st Turkisk peppar

Gör såhär:
Bryt chokladen i bitar och sätt dem i en skål.
Jag krossade all turkisk peppar, men man kan sätta hela i grädden om man vill och bara krossa de som ska till toppingen.

Koka upp grädde, smör och 2/3 av salmiakken tills godisen smält. Rör om med jämna mellanrum. Gör du en smet utan smaksättning så är det bara grädde och smör som värms upp till kokpunkten. Häll gräddsmeten över chokladen.


Rör runt tills chokladen har smält och blivit till en smidig och sammetslen smet.



När tryffelsmet är jämn häller man ner innehållet i en spritspåse.
(kom ihåg tyllen innan ifall du inte bara vill ha jämnspritsade tryfflar)
Orsaken till att jag använder spritspåse är att det är betydligt enklare att fördela dem i de små formarna, än om man ska göra det med en sked. Jag använde små godisformar, men man kan göra dem större ifall man vill.

Nu var spritspåsarna tydligen slut, så jag fick ta en vanlig 1 liters minigrip påse...
Man tager vad man haver.

Ställ in i kylen ca 30-60 minuter.


När man känner att tryffeln börjat bli fastare i konsistens så är det bara att spritsa ut.
Skulle man haft en vanlig spritspåse så kan man välja om man bara klipper upp ett hål eller ifall man använder en tyll för att få mönster på spritsningen. Jag har ju bara en vanlig fryspåse nu, så jag klippte upp hörnet och spritsade jämna toppar. Rekommenderar inte sådan påse som jag hade, den sprack i skarven på slutet...
Jag toppar dem sedan med krossad turkisk peppar.



Den andra satsen hällde jag i en liten form klädd med bakplåtspapper.
Smeten gjordes på samma sätt men utan turkisk peppar.
Denna ska nu få stå i kylen tills den börjat stelna. Smeten ska vara krämig, men inte helt stelnad när den skopas upp.

Man kan även använda en större form och få en tunnare smet, som sedan skärs i fyrkanter. Vill man dekorera dem så kan man göra det innan de stelnat, så fastnar dekorationerna, ex. russin eller andra torkade frukter, nötter, syltad ingefära, grovhackad vitchoklad, godisar osv... Låt fantasin flöda!



Så var det dags att skopa upp lite tryfflar.
Här har man flera alternativ. Endera så skopar man dem direkt i pappersformar, eller så smaksätter man utsidan genom att rulla dem i någonting. Jag ska göra två varianter. Den första rullar jag i tranbärspulver. Bärpulver är ju inte det billigaste, men det ger så mycket smak! Gott gott gott! Dessutom ger det lite nyttigt näringsinnehåll (varierar beroende på pulver) så att det inte bara är godis...
Så blir de ju snygga också!
Vill man ha variation av både smaker och olika färger så kan man göra några med blåbärspulver (mörklila) och några med havtornspulver (orange). Eller vad man har hemma/köper.



Den andra varianten är gjord från samma sats tryffel, men istället för bärpulver så använde jag hackad mandel.
Mandeln ger en trevlig crunch när man äter dem. Finns många alternativ hur man kan smaksätta tryffeln utanpå när man har naturell tryffelsmet. Man kan använda lakritspulver, kakao, krossad turkisk peppar, strössel, kokosflingor och olika smaker av bärpulver mm.


När tryfflarna fått stelna klart i kylen så är de väldigt enkla att äta, eftersom de blivit fasta i konsistens och släpper pappret bra.
Goda både till kaffe och glögg!


Det är trevligt att duka upp bordet till gästerna när man själv gjort godsakerna.
Känns som att man ansträngt sig lite mer på något sätt... Och dessutom tycker jag bara att det är roligt!


Den lilla spritsade tryffeln med turkisk peppar blev riktigt lyckad!
Både jag och barnen älskade den. Den har en len salmiaksmak, utan att vara stark, så även dottern gillad den fastän hon inte annars vill ha svarta godisar.



Det var tre snabba och enkla tryfflar till julfikat!
Blir nog en del julgodis ännu, bara jag får en ledig stund...


Kom ihåg!
Ikväll kl.23 avslutas tävlingen som pågår i lucka 8!!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen