lördag 8 december 2018

Lucka 8: Tävling!


-Bloggsamarbete-

I dagens lucka får jag återigen äran att presentera en företagare i nejden. Idag går vi lite utanför boxen, men med våran egen box i åtanke, vår kropp.

Marias Akupunktur

I höstas började jag besöka Marias mottagning för att få hjälp med min onda hand/handled, men även nacke och rygg. Jag upptäckte väldigt snabbt att Maria inte bara utförde fina behandlingar, hon var även väldigt behaglig och lätt att prata med.


Välkommen in genom den gula porten på Christinegatan 7



På innergården går man en mysig grusgång mellan äppelträden fram till mottagningen. Nu på vintern när mörkret infaller sig mer än ljuset så känns det extra mysigt med ljusslingorna som lyser i träden.

Väl inne får man en känsla av lugn.
Det är snyggt renoverat med ljus träpanel, stringhyllor och grönväxter.



När man ligger på britsen får man vila/sova eller ligga och titta upp i taket och känna lugnet av den harmoniska miljön.


Nu ska ni få en lite guidning i vad hennes behandlingar går ut på och hur de kan hjälpa dig.


Kinesisk medicin utgår från ett holistiskt tänkesätt där kropp och själ hör ihop. Behandlingarna är effektiva och skonsamma och ett bra komplement till skolmedicinen.
Med kinessisk medicin kan man behandla bland annat problem som sömnlöshet, utbrändhet, klimakteriebesvär, migrän och huvudvärksproblematik, allergier och astma, problem i rörelseapparaten som knän, rygg, axlar, höfter,nedstämdhet, problem med fertiliteten, graviditetsillamående, foglossning. Möjligheterna är många och de olika behandlingsformerna inom kinesisk medicin kan kombineras för ett gott resultat.



Akupunktur är en effektiv behandlingsform med få eller inga biverkningar, patienten sitter eller ligger på en brits. Nålarna sitter i cirka en halvtimme, men det kan variera beroende på klienten. Behandlingen är i stort sett smärtfri, punkter på fingrar och tår kan kännas mera. Dagens nålar är oerhört tunna, vanligtvis har de en diameter på 0,25 mm, men det finns även nålar som inte är mer än 0,16 mm.

Hur man upplever en akupunktur behandling är väldigt individuellt. Det kan gå olika snabbt innan symptomen på problemet lindras och balanseras. Efter en behandling känner sig personen ofta väldigt avslappnad, harmonisk och lite trött. Det är viktigt att ta det lungt efter en behandling och inte göra något ansträngande direkt efter. Hur ofta man skall behandlas beror på typ av problem, i Kina är det i regel varje dag, men här i Finland oftast en gång i veckan.



Koppning är en metod som kan användas ensamt eller tillsammans med akupunktur. Koppning innebär att man placerar koppar av glas eller silikon på huden. Koppning kan användas vid smärtor i rygg och ländrygg samt skuldror och nacke, armar och ben, överansträngningar, reumatiska besvär, och ischiasvärk m.m. Innan man placerar koppen på huden använder man en exempelvis en tändare i koppen för att skapa undertryck, det gör att koppen stannar på sin plats.vid behandling med silikonkoppar behövsingen eld. Behandlingen är smärtfri och känns ungefär som en lättare massage. Det kan uppstå röda märken efter behandlingen, dessa är helt ofarliga och försvinner efter några dagar. Koppning gör underverk för trötta och ömma muskler.


En behandling med kinesisk medicin kan se ut på olika sätt. Det finns flera metoder att välja mellan, och de kan ibland kombineras, akupunktur, moxa, torrkoppning,öronakupunktur, estetisk akupunktur, tuina, guasha, örtmedicin, kostråd, eldnål. Varje metod innehåller en mängd möjligheter. När man gjort en diagnos, utförs behandlingen efter personens specifika behov.



Oavsett behandlingsform är syftet alltid att återställa balansen i kroppen. Vid obalanser på grund av en brist stärker man och vid överskott skingrar man, samtidigt skall energin, qi cirkulera fritt och smidigt i hela kroppen. I kinesisk medicin är det individen och inte sjukdomen som står i centrum.
I kinesisk medicin lägger man stor vikt vid att behandla ett sjukdomsmönster så tidigt som möjligt. Ju tidigare man behandlar, desto lättare är det att åtgärda.




I samarbete med Marias Akupunktur har jag nu äran att lotta ut en valfri behandling!
Vinnaren får alltså en valfri behandling på 90 minuter till ett värde av 65€.

Så här gör du för att delta:

1. Skriv en kommentar varför du vill vinna behandlingen.
2. Kommentaren ska vara signerad med namn och mailadress för att jag ska kunna nå er. Kan jag inte kontakta vinnaren så går vinsten vidare.
3. Tävlingen pågår från 8.12 kl.9.00 till 10.12 kl.23.00. 
4. Vinnaren publiceras på bloggen följande dag (11.12) kl.13.
5. Behandlingen fås alltså här i Jakobstad hos Maria, så att du vet när du deltar.
6. Bor du inte här i trakten men har bekanta som gör det så kan du även delta och ge det som gåva. Skriv då i kommentaren varför du vill ge detta till personen i fråga.

Tack Maria för att du medverkade i dagens lucka!
Få se vem den lyckliga vinnaren blir som ska få komma till din fina mottagning på behandling?!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

13 kommentarer:

Johanna sa...

Om det möjligen skulle lindra min fruktansvärda migrän som inte min nuvarande medicin råder bot på, skulle det vara värt att prova en behandling. /Johanna

Yvonne sa...

Jag vill gärna delta för att vinna en behandling som jag skulle ge min pappa i julklapp. Pappa har någon form av ansiktsneuralgi, som ger tillfälliga kraftiga smärtor i pannan. Det skulle vara skönt om smärtorna kunde lindras.

Malin sa...

Har hört om hennes mottagning men inte besökt den. Skulle i såfall vilja behandla
en envis seninflammation!

Camilla sa...

Har alltid varit intresserad av alternativ medicin. Jag har hört om Maria men aldrig besökt hennes mottagning, vilket jag mer än gärna skulle vilja göra. Presentkortet skulle jag använda själv för att koppla av en stund i lugn och ro!/camillaa1@hotmail.com

Unknown sa...

Allt alternativt är intressant att pröva på! Jag har testat akupunktur mott foglossning, men koppning låter som något annat värt att testa också :)

Elli sa...

Skulle gärna testa koppning för min värk i ländrygg och axlar.
absolutmaskerade@gmail.com

Nina G-H sa...

Hoppas på tur!
Skulle låta behandla min spännda nacke som aldrig blir bra trots att jag har besökt massör å naprapat otaliga gånger.
Många dagar lider jag igenom dagarna med huvudvärk som jag tror att kommer från nacken.
mimminina84@yahoo.se

Anna-Pia sa...

Kanske detta skulle vara lösningen till min spänningshuvudvärk �� Håller tummarna!
anna-pia.sundstrom@hotmail.com

Bella sa...

Hej! (kommenterade igår men tror att det blev nåt fel och kommentaren kanske inte kom med?!) Jag har så länge jag kan komma ihåg haft problem med min nacke och rygg och till en följd av nack- och ryggbesvären även huvudvärk sgs dagligen. Jag lider även av migrän ett par ggr i månaden, ibland mindre och lindrigt och ibland svårare anfall. Jag har ännu inte hittat den rätta medicinen eller massagen etc som lindrar mina besvär. Har hört mycket om Marias akupunktur men aldrig kommit mej för att testa. Om det kunde hjälpa mej vore jag den lyckligaste! Håller tummarna! izabella92_@hotmail.com

Anonym sa...

Har aldrig provat nån dera av dem....tänk då det sku hjälpa mot en nacke som alltid är spänd och så känslig :)

//maj.ahlvik@gmail.com

Sara sa...

Kanske nån av behandlingarna skulle få bort min spänningshuvudvärk? Hoppas på tur. Sodermansara@hotmail.com

Me sa...

Detta vore intressant att testa...
/Nina Gustafsson

TIDSTJUVEN.com sa...

Wow, vilken supertävling! Jag gick på akupunktur hos Maria regelbundet för ett par år sedan och upplevde att akupunkturen verkligen hjälpte mot min migrän. Nu under slutet av graviditeten skulle det verkligen vara otroligt lyxigt att få gå på en akupunkturbehandling. Det skulle min kropp verkligen behöva, men det är ju förstås inget man prioriterar att lägga pengar på med julklappar som ska köpas och en liten på kommande. Håller tummarna för att turen är på min sida den här gången <3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen