torsdag 6 december 2018

Lucka 6: DIY-Julkort


Idag ska ni få se ett superenkelt sätt att skapa egna personliga julkort, utan att behöva någon som helst kunskap av att teckna!

Du behöver:
papper/kort,
mallar,
akrylfärg/hobbyfärg,
en pensel,
engångstallrik
 en penna eller tre.


Som mallar använde jag sånadär pinnar man dekorerar julplanteringar med. En hjort och en snöflinga.

Dutta färg på ena sidan av mallen och tryck den sedan mot pappret. Lyft försiktigt. 




Ifall det blir fläckar där färgen inte fastnat i pappret så kan man hjälpa till lite med penseln. Jag duttade med penseln för att det skulle bli så likt avtrycket som möjligt. 


Den ena hjorten fick lite för mycket färg på mallen, så den blev mindre fin... På den testade jag att rita in en kontur med guldpenna.


Tadaaa!
Lite olika färgs papper för variation och lite olika teckensnitt och placeringar på texten.



Snöflingan tänkte jag göra vit, som den naturligt är, men min mall ville färga av sig lite, så de fick bli svarta istället. Använde alltså samma teknik med denna.




Det här var riktigt roligt!
När man tryckt upp alla kort så behöver de torka en stund innan man skriver på dem. Annars är risken att man drar handen på trycket och förstör kortet.


När de torkat klart så väljer du vilken typ av penna du vill skriva med och vad du vill skriva. Jag valde både engelska och svenska, små och stora bokstäver, svart penna tjocklek 0,3 och 0,8 samt en guldpenna.




Jag tyckte att snöflingan var enklare att göra.
Den korrigerade jag inte heller med penseln. Vet inte om det hade med materialet på mallen att göra, men färgen tog jämnare. Dessutom gjorde det inget om det lämnade bort en bit av trycket någonstans, man ser ändå vad det är. Nästan så att den är snyggare när den inte är perfekt!

Gillar hur trycket ser ut på det ljusblå pappret som har lite struktur.


Nåja!
Nu är det bara att söka fram mallar, eller åka till någon trädgårds/pysselbutik och köpa. Ett annat alternativ är att skära ut egna mönster i exempelvis en potatis, det funkar också fint!

Om ni inte kollat in lucka 5, så kan jag rekommendera att ni gör det...

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

Nina G-H sa...

Snygga julkort!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen