torsdag 13 december 2018

Lucka 13: Naturkraft


Luciadagen till ära tänkte jag att vi kunde hylla naturens kraft, vatten.

Det var mulet och småregningt i söndags när jag körde ut till Ytteresse, en av byarna som hör till Pedersöre kommun. Jag hade ett specifikt ställe i åtanke, nämligen forsen som rinner igenom där!

I Pedersöre har alla byar fått en egen skylt med slogan på sin dialekt. Här står det:

YTTERESSE
Yyttäbyjji... tä dömti kneepi boär
(Översätts typ: Ytterbyn, där dom klipska bor)


Över forsen går en gammal bro med träbalkar som staket och själva bron är både i trä och betong. Jag gillar sådana broar, sällan man ser broar i trä numera.



Där i slaskvädret stod jag och njöt av naturen och försökte fånga det på bild.
Blir aldrig riktigt lika som verkligheten, men ska bjuda er på lite bilder därifrån.
Sommaren är jättefin här.



På stenarna hade det bildats häftiga "ishattar".
Vattnet strömmar ganska hårt här, men det syns inte så bra i bilderna.






Härligt med naturen!
Synd bara att det inte var soligt, eller lite ljusare iallafall, då hade bilderna varit så mycket trevligare.


Idag är sista dagen att delta i tävlingen i lucka 11!
Presentkort till wexthuset.com på spel!
Kl.23.00 avslutas tävlingen och vinnaren avslöjas imorgon.

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

2 kommentarer:

Anonym sa...

Va fina bilder du fått från Yyttäbyjji :) synd att jag inte var hemma......

// maj

Stina sa...

Vackert 😍

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen