måndag 6 juni 2016

Odla i tunna

Tanken var ju egentligen att jag skulle göra en varmbänk i tunnan för att tidigare kunna sätta ut gurkorna, och för att sedan ha en fin jord med brunnen hästdynga att jordförbättra med.

Det går inte alltid som på Strömsö!

Jag hade för lite hästskit och det var jättekallt och regningt. Fick inte upp någon värme!
Men där blir ju ändå bra jord och jag har ett livligt maskliv där!
(Här kan ni kolla ett filmklipp jag gjorde tidigare)

I krukan har jag tre plantor med issallad. Har rätt mycket sallad sått i odlingslådorna, men köpte några pluggplantor från jobbet för snabbare skörd.


Nu har jag fyllt på med jord i tunnan. Det skulle ha gått åt massor av jord, så jag började med att tömma ut alla krukor med övervintrade perenner som inte visar livstecken. Sedan hällde jag i en sätt trädgårdsmylla.

Har fått fina plantor av frilandsgurka som min mor drivit upp. De är nu planterade här, alla fyra, och ska få växa till sig. När de blir större kommer de att växa ur tunnan och hänga ner över kanterna. Förhoppningsvis, om det inte går som de två senaste åren då mina gurkplantor frusit bort eller blåst sönder...


Jag avslutade med att täcka ytan med gräsklipp.

Att täckodla med gräsklipp har många fördelar:
- håller fuktigheten i jorden bättre
- ger näring till jorden
- blir mat för maskarna
- hjälper till att hålla ogräs borta



Nu är det bara att vänta på gurkorna!

I den halverade tunnan, som jag planterade en del av rabarbern i, växer det och trivs. Plantan har blivit betydligt större, även om jag skördat en del.



Den andra delen har jag fortfarande omålad...
Har inte hunnit med allt jag hade tänkt. Har prioriterat köksträdgården och "Projekt Norrhörnet". Börjar ha nästan klart i hörnet. Lite plantor behövs ännu och så ska all öppen jord täckas med gräsklipp. Stenarna är klara iallafall!
I köksträdgården har jag två lådor kvar att så i. Sedan har jag hälften av rabarbern som borde grävas upp så att jag får så i den sista lådan.

Blir dock en liten paus med trädgårdsarbetet nu. Denna måndag (6.6) åker jag in på en operation och kommer bli sjukskriven två veckor...

Ha en bra start på veckan!

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen