onsdag 15 juni 2016

Kryddväxter på terassen

Även i år kände jag för att ha kryddväxter på terassen. Det finns så många olika sorter att välja mellan. Olika höjder, former, mönster och färger.

Att mixa och matcha kan skapa kombinationer av så många olika slag.
Dessa kan gott ersätta en plantering med blommor!
Det syns tydligt från vilket håll stormen blåste, men de repar sig nog så småningom och rätar ut sig.


I krukan till vänster finns gulbladig oregano 'Guldtaler', vitbrokig oregano, Curryeternell, Ananassalvia 'Pino' och fembladig ginseng.
I krukan till höger är samma gulbladiga oregano, brokig kryddsalvia 'Hexenmantel', kryddsalvia 'Purpurmantel' och i hörnet kommer sakta fransk dragon som ser ut att ha övervintrat i krukan fast den stått här ute under vintern.


Sitter man och äter middag ute kan man bara sträcka sig efter lite färska örter att ha i maten.
Köpte två plåthyllor att ha på terassen när jag besökte ikea i Tammerfors tidigare i vår. Den ena har jag lyftat ut, men den andra står fortfarande som extra hylla framför växtlampan. Jag har ju inte fått ut allt jag drivit upp ännu.


Hyllan är rätt så tom i nuläget, men snart ska den fyllas, bara jag kan börja plantera och flytta jordsäckar.
Två stora konservburkar har jag planterat timjan (Thymus sitrodorus). Timjan är en snygg krukväxt, som dessutom är ätbar och doftar gott.
Sorten högst upp är 'Silver Queen' och den längre ner är 'Mystic Lemon'


Thymus sitrodorus 'Silver Queen'

Thymus sitrodorus 'Mystic Lemon'

Terassen står väldigt tom och tråkig ännu. Längtar efter att bli kapabel att börja lyfta, plantera och dona igen. Trädgårdsarbetet för mig är sådan terapi som får mig att må så mycket bättre! Finns inte ord på hur mycket jag saknar att köra händerna i jorden eller plocka ogräs!

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

1 kommentar:

Johanna sa...

Började fundera på den du har i vänstra krukan längst till höger. Har nämligen en liknande,men den lär vara nån sorts mynta? :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen