lördag 18 juni 2016

Shopping på Blomqvist's plantskola

Det hör till sommaren att jag och min väninna/kollega Maj åker ut tillsammans en gång och tittar runt på Blomqvist's plantskola i Lepplax.
I onsdags gjorde vi våran årliga trip dit igen i sällskap av min dotter Alva som skötte om att dra vår kärra.



Det är roligt att gå runt i andra trädgårdshandlar/plantskolor och utforska sortimentet. Alla har ju alltid något som andra inte har. Efter att vi gått runt och fyllt våran shoppingkärra så åkte vi och åt lunch tillsammans också. Det var en trevlig dag!

Det följde med en hel del hem. Här ska ni få se.

Marmoralunrot, Heuchera americana 'Malachite'
En grönbladig alunrot med vita blommor. Såg fin och kompaktväxande ut. Den blir ett fint komplement i min nu halvtomma entrérabatt. Jag var ut efter något som hålls rätt lågt och kompakt, men som ändå får blomma. Denna har rätt diskreta blommor, och de passar utmärk att använda i buketter. Två plantor köpte jag.


Stäppsalvia, Salvia nemorosa 'Caradonna'
Stäppsalvian har jag i rabatten sedan tidigare. Några plantor försvann efter vintern och några är små och klena. Bestämde att jag inte vill vänta på dem och riskera bli utan den vackra blomningen. Det är snyggast när den är i stora grupper som upprepas på flera ställen i rabatten. Då får man stora grupper med de mörka spirorna som kommer upp mellan de andra växterna. Köpte tre plantor för att komplettera de befintliga. 'Caradonna' blir ganska hög och är mörkast av stäppsalviorna med sina lila stjälkar.


Kinesisk luktpion, Paeonia lactiflora 'Original pink' (Zhong Sheng Fen)
Eftersom min pion jag köpte ifjol gick ut denna vinter så köpte jag nu en ny. Längre bak i entrérabatten hade jag en grupp med röd rudbeckia 'Magnus' som också sagt upp kontraktet. Denna pion kommer jag nu att plantera på rudbeckians plats. Den är en ljusrosa fylld pion (bilden är solblekt).


I rabatten på norrhörnet har jag fått ner en hel del växter, men visst finns där utrymme ännu.
Köpte några plantor av ormöga på jobbet som ska få sprida sig som en marktäckare längs den yttre kanten, och ett par plantor till avrödbladig alunrot som jag grupperat på båda sidorna av gången som går genom rabatten..
Närmast på bild står tre krukor som jag köpte på Blomqvist's.


Klockvippa, Heucherella 'Viking Ship'
Närmast står två plantor av Klockvippa som blommar rosa. Jag har en liknande planterad där på hörnet (övervintrade i köksträdgården, men knappt i liv..), men den är så liten att den knappt syns. De har mörk ådring i bladen som gör att den går bra ihop med de andra växterna runtom som har mörkare blad. Rosa blommor är också snyggt bland mörka blad. Var egentligen ut efter Heucherella 'Golden Zebra', men den fanns inte i sortimentet iår.


Kaukasisk förgetmigej, Brunnera macrophylla 'Looking Glass'
För att skapa lite intressanta bladkombinationer, så skaffade jag också en Brunnera med riktigt ljusa blad. Den har nästan hela övre sidan av bladet gråsilvrigt, bara lite av det gröna skymtar som ådring. Blir en pigg kontrast mellan rödbladig smällspirea och rödbladig alunrot. Plantan är ganska stor, så det kan hända att jag delar på den innan plantering för att få flera plantor. De växer till sig rätt så fort.


Kaukasisk förgetmigej, Brunnera macrophylla 'Jack Frost'
En annan som också kom med hem var 'Jack Frost', även den silverbrokig, men med aningen grönare och hjärtliknande blad än 'Looking Glass'. En likadan var planterad tillsammans med en vitbrokig Brunnera i skuggrabatten bakom huset. Båda gick tyvärr förlorade i vinter! Denna ska jag dela upp i två delar och plantera på samma plats som jag hade dem tidigare. Gillar de silverbrokiga bladen i kanten.  Nu är det så tomt och dystert där...


Hybriddaglilja, Hemerocallis 'Orchid Candy'
Flera av mina dagliljor är riktigt små, klena och gula i år, vissa har gått helt förlorade. Hittade en stark och fin planta av denna daglilja som blommar i lite olika rosa nyanser. Jag älskar ju dagliljornas bladverk, så jag känner mig tvungen att byta ut de som dött bort. 


Rödrudbeckia, Echinacea purpurea 'Magnus'
Eftersom hela gruppen på 7-8 plantor av rödrudbeckia, som fanns i mutterrabatten, dog ut under vintern, så var jag tvungen att skaffa nya. Åtta plantor köpte jag, men har ännu inte bestämt mig om jag ska sätta dem i en eller två grupper. Skulle gärna ha köpt fler, men man kan ju inte handla hur mycket som helst... eller kan man??
Det jag vet är att jag inte kan ha mutterrabatten utan dem iallafall!
(På bilden har halva etiketten blivit blekt av solen, 'Magnus' blommar i rosa)


Provinsros, Rosa gallica 'Merveille'
Denna intensiva provinsros som blommor i lila skiftningar ska planteras i entrérabatten (miste även gruppen med vita rödrudbeckia 'Alba', så plats finns). Rosen är en nyhet på plantskolan och drivs nu upp där från microplantor. Jag och Maj fick äran att testodla denna i våra trädgårdar! 'Merveille' är en rotäkta ros som ska passa zon 1-4 i Finland. Ska bli riktigt intressant att se den växa och förhoppningsvis blomma! Tack Leif!


Nu fick jag även hem björktjära som jag ska pensla på mina buskar och träd där sorkarna angriper som mest! Tänkte även dränka några pinnar och stoppa ner i jorden, eftersom de oftast gräver gångar och äter på trädens rötter. De gillar inte lukten, så jag hoppas det ska funka lika bra hos mig som jag hört att det gjort hos andra.

Där fick ni en liten genomgång av mina uppköp. Har även handlat en hel del på jobbet (Sunds trädgård) som jag ännu inte visat... Så här mycket har jag inte handlat på länge, men efter denna usla vinter så har man inte så mycket val.

Bara det slutar regna så ska jag försöka plantera ner dem. Är ju rätt styv i kroppen ännu, men nu kan jag iallafall böja mig ner!

Ha en trevlig helg!

Kitty




Du hittar min och många andra bloggar på Saturday show off hos Maleviks Rosenträdgård.


bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

3 kommentarer:

Meta sa...

Det var många fina blommor du hittat. förgätmigej den är så fin med sina brokiga blad. Vi har pionens dag här så det passad ju bra att du inhandlade en sån då. Härligt med en liten hjälpreda på resan
Ha nu en fin hel i regnet det behövs vi har åxå regn här.
Kramen Meta

Trädgårdsform & design sa...

Finns inget bättre än ett besök i en plantskola :) Bästa nöjet!! //Victoria

Linda sa...

Min Jack Frost dog också i vinter *snyft*...Kommer att sakna den..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen