fredag 24 juni 2016

Sju midsommarblommor

Lagom till midsommar tänkte jag presentera sju sorters blommor.

Den första är Daggkåpan.
Jag tycker att den är vacker precis när knopparna börjar sträcka ut sig, just innan de slår ut. De limegröna blommorna är också vackra i rabatten, och ett fint blickfång bland mörkare gröna blad. Blommorna är tacksamma i buketter, och att ta vara på dem i buketter innan de blommat ut gör också att man inte får lika mycket frösådda plantor. De är nämligen riktiga hejjare på att så in sig överrallt!


De första blommorna på den tidiga sorten av dagliljor har slagit ut. Sorten är en riktigt gammaldags klassiker som hittas i många gamla trädgårdar. Jag har mest av hybridsorterna som blommar mellan juli och september, men ett par tidiga gula hittar man också i min trädgård. (När vi nyss flyttat in här  sa jag att rosor och gula blommor kommer inte att finnas i min trädgård... hmm.. båda kom ju nog för många år sedan..)


Fjällbruden blommar mellan de stora stenarna i muren mellan köksträdgården och skogskanten.
Fjällbruden är snygg att ha t.ex mellan gångstenar i rabatten eller inklämd i stenmuren. Den behöver väldigt lite för att kunna växa. Den är även vintergrön och trevlig att ha när snön smälter bort om våren.


Några enstaka frösådda plantor av Mattnävan har klarat vintern. Denna var riktigt liten när jag flyttade in den i rabatten för två år sedan,nu har den blommor. Frösådderna från förra sommaren är pyttesmå plantor med 2-3 karaktärsblad, de lär inte blomma iår. Orkar jag vänta och ha lite tomma hål i rabatten...? Eller ska jag ersätta dem med nya....?


Praktveronika har slagit ut sina första små blåa blommor lagom till midsommar.
De har frodiga plantor som kommer tidigt upp på våren. De blommar rikligt och är tacksamma i buketter. Även dessa är bra att plocka in innan de blommat ut, eftersom de gärna frösår sig runt hela rabatten.


Jag har haft ett riktigt surt "Lök-år".
En endaste tulpan har blommat och inte en enda av de höga lila Allium har kommit upp!
Jag har grupper med Allium sedan tidigare, men har nu utökat och satt till lite nya sorter. (lökplantering inför våren 2015) Tulpaner vet man aldrig om de kommer pånytt eller inte. Man jag satte ju faktist ca 80 lökar till i höstas.. Borde ju se lite mer än en blommande lökväxt! Inte en enda pärlhyacint har blommat, och jag har många stora klungor med pärlhyacinter, både blåa och vita.
En sort som jag har två grupper av är denna låga mörkrosa lökväxt, Bergslök, som sattes redan hösten innan. De kommer hur bra som helst ännu iår! De är inte helt utslagna ännu, men snart är de som runda klot.

Allium ostrowskianum
En perenn som är ganska villig att fröså sig är nävan. Jag har en sort med mörkare blad som heter 'Black Beauty'. Den har blålila blommor som blommar från slutet av juni ungefär. Igår upptäckte jag att de frösådda plantorna inte alls behöver likna moderplantan. Jag har alltså bara en ursprunglig planta, de två bilderna nedan är frösådder av den. Den första har riktigt bleka ljuslila blommor och den andra har ungefär samma blålila färg som orginalet.



Ha en trevlig midsommar!
Simma lugnt!

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen