lördag 18 juni 2016

En stund i trädgården...

Idag har vi haft en regnig dag, men en stunds uppehåll med solglimtar har vi också haft.
Förstås passade jag på att gå ut en sväng!


Mina tomatplantor bars ut. Det är bara 4 av 9 plantor kvar!
Jag planterade dem i stora konservburkar, i den ena satte jag två plantor, och gav dem tillfälliga stöd av några pinnar och kvistar av en lite björk. Mina tomatplantor har haft ett par blommor redan inne i fönstret, så nu hoppas jag att de tål flytten och ska börja producera, för mer knoppar finns det gått om.

Tre av chiliplantorna står nu planterade i en av odlingslådorna.
Inne står ännu 4 plantor tillsammans med mina bönor. Nästa gång är det deras tur.

Jordärtskockan tycks trivas, för den har växt enormt mycket och har gröna fräscha blad.



De står ganska nära varandra, men jag har tänkt tillverka något typ av stöd ifall vi får mera hårda vindar. De får bli som ett buskage. Blomknoppar börjar de få också.
Skulle ju vara lite extra roligt om jag fick några chilifrukter första året jag försöker mig på att odla chili! Dessutom från frö, som man drivit upp själv.


Två krukor med sommarblommor blev planterade.
Hade sonen som lyfte krukorna åt mig...


Silver, rosa och mörklila 
Gillar färgkombinationen med den ljusrosa dahlian och den mörklila prydnadsbataten. I kanten planterade jag också den hängade silvernjurvindan 'Silver falls' med sina små öronliknande blad. (kom inte med på bild, den hänger på andra sidan)


En en mässinglåda planterade jag två pelargoner med tvåfärgad blomma. En rostig plåtfjäril fick göra dem sällskap. Fjärilen går så bra ihop med plåtkrukan.



Några perenner hann jag gräva ner också och plantera en buskbasilika i en mellanstor konservburk som jag ställde tillsammans med timjan på terassen.

Efter att jag kom in så tittade jag ut genom fönstret och då brakade det lös!
Gissade att det skulle hälla ner snart eftersom det åskade och bullrade under hela tiden jag var ute, och innan jag gick in blev det riktigt mörkt.

Känner hur humöret och orken återvänder nu när jag äntligan kan börja pyssla lite i trädgården igen!

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

2 kommentarer:

Meta sa...

Ja du här har det regnat hela dagen till och från mest till.Åskan har vi sluppit som tur är det gillar jag inte.
Fina lådor du planterat. hade två paprikor förra året det blev några stycken så du får säkert på dina med.
Ha nu en fin söndag och fortsätt krya på dig
Kram Meta

Ein Dekoherzal in den Bergen sa...

OH SCHÖN::: eine gute IDEE in den DOSEN zu pflanzen,,,freu,,freu
ich freue mich schon auch meine TOMATEN zu ernten,,,

wünsche noch einen schönen ABEND
bis bald die BIRGIT aus TIROL

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen