söndag 10 februari 2019

Årets första sådd: Chili & Purjo


Äntligen kom jag så långt att jag fick de första fråna sådda.
Det blev 7 olika chilisorter och en paprika.

Chilipeppar 'Sweet Banana'
Chilipeppar 'De Cayenne'
Chilipeppar 'Vampire'
Chilipeppar 'Jalapeno'
Chili 'Rocoto montufar'
Körsbärspaprika 'Koral'
Havannapeppar 'Habanero'
Paprika 'California Wonder'

'Habanero' och 'Sweet Banana' Är nya sorter för mig som jag inte odlat tidigare.



Iår tänkte jag testa att så i odlingspluggar istället för att bredså i jord.
Just dessa pluggar är gjorda på kokosfiber, torv och näring. De kommer 14 st i påsen, lika många som antalet hål i pluggbrättet. Jag köpte bara två påsar, eftersom jag ansåg att jag inte behöver fler än så till mina chilifrön. Sådde allt för många förra året, så nu ska jag försöka hålla tillbaka lite...  Ifall jag tycker om dem kanske jag köper en påse till då tomaterna ska sås om en månad. Brättena var förpackade med 3 brätten i paketet, vilket passar perfekt i odlingsbrickan. 

Billigare blir det definitivt inte med pluggar, men de är enkla att använda, skräpade inte när jag sådde i köket och smidiga när de ska skolas om i krukor.


Jag hällde vatten i brickan först och lät pluggarn suga upp tills de var genomblöta.
Sen hällde jag bort allt överflödigt vatten. Följande steg är att släppa ett frö i varje plugg och märka ut sorterna så att de inte blandas. Det är viktigt att hålla ett öga på sådderna så att de inte torkar. Fröet vill hållas fuktigt, speciellt viktigt när det håller på att gro. Ett frö som grott och blir torrt kan lätt på förlorat. Jag använder ett litet drivhus som har ventialtionsflikar i locket, har man inte en kupa/lock så kan man använda plastfilm eller en genomskinlig påse.




Nu får de stå på fönsterbrädan där värmeelementet värmer underifrån.
Innan fröerna har grott kan man exempelvis ställa dem någonstans där man har golvvärme också. Men när plantan tittar upp behöver den ljus, massor av ljus, helst extrabelysning. Vi har inte tillräckligt med ljus ännu för att plantorna ska bli knubbiga och fina när de odlas i rumstemperatur. Efter att de börjat växa vill de gärna ha svalare.
En bra regel är att ju högre rumstemperatur, destu mer ljus behövs.

Spraya vatten på pluggarna vid behov för att hålla fuktigheten

När pluggbrättet har hål i botten kan man vattna på brickan och sedan lyfta upp brätten och hälla bort överblivet vatten.
Underbevattning är speciellt bra för växter som har känslig rothals och inte gillar vatten runt stammen.


Något annat som också såddes denna helg var purjolök.

En dag kommer man hem med fastlagsbullar (gräddsemlor) till barnen och en annan dag återanvänder man förpackningen som odlingstråg.
Ett bra sätt att återanvända plast som redan skapats, så får den ett längre liv än om den slängs direkt i skräpet. Dessa kan man dessutom skölja ur och använda fler gånger.

Denna innehöll två bullar, och jag skulle så två sorters purjolök. Perfekt!


En av orsakerna till att jag sår två sorter, är att jag inte kunde bestämma mig vilken jag skulle köpa då jag var in till trädgårdshandeln.

'Blaugrüner Winter' Blir skördeklar aningen senare, men ska tåla mer kyla och därför passa bra att lämna kvar i jorden till vintern.

'Herbstriesen 2' är en höstpurjolök som blir skördeklar aningen tidigare, men då vet jag inte hur köldtålig den är.

Så vilken kommer ge bättre resultat?
Jag vet inte. Detta får bli ett experiment.

Jag försådde båda sorterna idag (10.2). Så nu ska vi se vilken som gror först, vilken som växer starkare, vilken som är lättare att odla, vilken som blir större, vilken som klarar hösten/vintern bättre.

Resultatet kanske blir att det är bra att odla båda.

Kanske höstsorten kan skördas tidigare och då har jag den andra kvar som tål vintern. Det skulle sprida ut skördetiden. Eller vill jag skörda bort innan vintern för att frysa in? Jag tycker att det kan vara lite problematiskt att skörda sedan jorden frusit. Ifall man inte spettar loss dem så blir man tvungen att skära av dem nertill och då blir en del av purjon kvar i jorden.

Men hur fungerar detta här upp hos mig som odlar i zon 4 i Finland (motsvarar zon 5-6 i Sverige)?
Kan den övervintra och fortsätta växa till våren? Här är det ju väldigt beroende på hurudan vinter vi får. Kan den avskurna biten få nytt liv och växa ut, då själva roten är intakt? Jag har ett par purjolökar kvar i köksträdgården, så jag ska kolla hur de ser ut till våren (nu är de begravda under snön) Några skördade jag då marken redan frusit, så där sitter roten och en bit av stjälken kvar. Ska bli intressant att se. Vet inte vilken sort det är, för jag köpte dem som pluggplantor förra våren.


Tanken var att jag skulle så rotselleri iår också, men jag har inte skaffat hem fröer ännu...

Hur går det med era sådder/såplaner?

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

3 kommentarer:

♥Min Eden♥ sa...

Har också sått chili. Sådde tomat också, säkert på tok för tidigt... måste försöka hålla tillbaka tillväxten lite, så de inte skenar iväg. Sådde purjo och selleri också. Så där ja :D

HWIT BLOGG sa...

Härliga bilder och TÄNK så kul när man kan börja sätta frön! Chili ska jag odla i mängder i år, bra tips där från dig!
SOL på ön här idag och hela veckan ska visst bli strålande, skönt :)
Kram från Titti

Trädgård i Torslanda sa...

Ja nu är det dags för chili men 7 sorter! Det blir mycket chili till hushållet.
Ha det fint
Helene

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen