torsdag 28 februari 2019

Film: Så fungerar torvbriketter


När det kommer till förkultivering, som är väldigt aktuellt nu, så finns det flera olika möjligheter hur man kan gå tillväga.

Jag sår så mycket som möjligt utomhus och ställer trågen/krukorna i plastbackar.
Det sparar utrymme på borden och plantorna blir knubbiga och starka då de får växa upp i svalare temperaturer med naturligt ljus. Dessutom behöver de ingen avhärdning.

Men en del växter behöver en tidigare start för att hinna utvecklas tillräckligt innan utplantering.

Jag har gjort om mitt uteförråd till en odlingszon.
Där har jag växtbelysning upphängt och ett värmeelement som gör att jag kan styra temperaturen. Jag brukar hålla ungefär 15-18 grader ute i förrådet, vilket är ganska passligt för de flesta grödor som drivs upp där. De frön som vill ha varmare (20-25 grader) när de gror, får starta inne där vi har en rumstemperatur på 22-23 grader. Sedan när de kommer upp får de flytta ut i förrådet.


Vilken jord ska vi odla i då?

På marknaden finns olika varianter av odlingssubstrat, såjord, briketter och you name it.
En enkel regel när du funderar om dina frön behöver såjord eller inte, är att tänka på direktsådd. Alla frön som kan sås direkt ut på friland kan sås i vanlig trädgårdsjord, de behöver inte en såjord. Sedan finns det en del känsligare frön som kan brännas av en gödslad jord, och då används såjord. Vid omskolning behöver man en gödslad jord för att växten ska få näring som hjälper den växa och bli stark. När man driver upp inomhus brukar jag använda mig av Kekkiläs gula säckar, som är upphettade. Då är risken mindra för övervintrade flugägg och sorgmyggor. De finns i tre olika varianter (såjord, plantjord och grov krukjord) som passar för växtens olika stadier. Men det finns andra valmöjligheter också som är bra. Fråga i butiken om du är osäker.

Har man inte stora mängder som ska sås, och inte vill ta in någon jordsäck för de tidigare sådderna som görs redan nu, så finns andra alternativ.

Torvbriketter

Torvbriketter är relativt billiga och tar inte upp mycket plats. Exempelvis min låda med 30 briketter är mindre än min hand och kostar typ 5,90€. Det finns en annan variant också, som inte är komprimerade, utan i sin rätta storlek. De är också lite dyrare och är ofta mindre till antalet i förpackningen.

Att använda torvbriketter till mina tidigare sådder, gör att jag ännu inte behövt släpa hem någon så- och plantjord. Jag hade lite jord kvar från förra året, och det räckte till för mina bredsådder av purjolök och rotselleri som behövde sås redan runt jan-feb.


Efter att man haft dem i blöt så att de sugit upp vätska och svällt upp till sin fulla storlek (tar ca 15 minuter) så är det bara att släppa ett frö i var. Man kan ha dem och stå enskilt för sig, eller göra som jag gjorde, och sätta dem i pluggbätten. Det gör dem smidigare att flytta på.


Klicka på filmen nedan så får ni se hur det går till!
(Har du problem att se filmen? Då kan du göra det direkt på youtube istället)


Så var februari månad slut. Mars kom emot med stormsteg och snart är det ännu fler sådder att ta sig an, för att inte prata om kallsådderna ute.

Ha ett fint veckoslut!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen