måndag 18 mars 2019

Vintersådd i plastback


Igår passade jag på att så den första plastbacken med vintersådder. Det kommer nog bli några till, men nu är jag pågång iallafall.

Vintersådd/kallsådd av olika slag underlättar mycket i uppdrivningsskedet, inte minst för att det sparar utrymme på odlingsbordet.
När man sår ute på friland så kommer grödorna upp när fröet anser att temperaturen är bra, då har man redan igång odlingen innan marken tinat upp, vilket betyder lite mindre jobb på våren.
När man sår i tråg som ställs i plastbackar har man dem ute i halvskugga där de får växa upp i ett svalt klimat med naturligt ljus. Detta ger dej starka fina plantor som inte behöver någon avhärdning, utan kan planteras ut direkt på friland, aningen tidigare än de som förkultiverats inomhus.

Jag kör med samma princip under tidig vår, då det ännu inte går att så direkt i jorden.
Jag sår i tråg, pluggbrätten och krukor som ställs i plastbackar. Toppen för sådant som inte behöver så många veckors utvecklingstid och sådant som ska drivas för att planteras ut när de första grödorna slutskördas och skapar en ledig odlingsyta.


Denna låda rymmer 6 tråg (beroende på storlek).

Jag sådde tre sorters blommor:
Mörklila blåklint 'Black Beauty'
Gul ringblomma 'Lemon zest'
Färgmix av Lejongap

Blev tre sallads-/kålsorter:
Pack Choi
Lila Pak Choi 'Arax'
Maché-/Vintersallat 'Vit'



Trågen fylls med vanlig trädgårdsjord. Strö ut fröna och täck med lite jord. Platta till lite med handen. Släng över ett snötäcke och sätt på locket. Ställ lådan i halvskugga.




Glöm inte att det ska finnas några hål i bottnet av plastbacken och en rad med hål uppe i kanten.
Detta för att vattnet ska kunna rinna igenom och för kondens.

Använd lådor med bra lock som går att knäppa fast eller annars håller fast bra.
Annars är risken att vinden tar locket, eller att nån katt, hund eller barn har bort locket. Ställ lådan på en plats där det inte är så mycket rörelse så att någon stjälper den.



Här hittar ni ett filmklipp om ni vill se då jag vintersår i plastbackar.

I lördags var jag tillsammans med Maj Ahlvik och höll en 4 timmar lång föreläsning (vi åt nog en lunch emellan) om odling och vintersådd i Korsholm.
Vi hade en back up plan att fylla ut dagen med att prata om sådant som blir aktuellt i trädgården till våren. Men våra åhörare var riktigt intresserade och hade massor av frågor som skapade dialog under hela föreläsningen, så det blev inget om det.

Vi fick spida på i slutet för att hinna igenom allt jag hade tänkt prata om!
Det är inte alls svårt att fylla 4 timmar med snack och diskussioner om odling!
Inga problem alls!


det är så roligt och inspirerande med kurser!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

4 kommentarer:

Rost och rädisor sa...

Sparar verkligen mycket jobb och plats, men jag har en förmåga att missa vattningen när dagarna blir lite varmare. I och med att jag ställt dem i skuggan så passerar jag inte dagligen och så är olyckan skedd.
Så svag för svart blåklint!
Allt gott
/Anette

Bohemian Maggie sa...

Åh synd att jag missade din föreläsning. Hade nog hört om den, men på nåt sätt lyckades jag ändå shabbla bort datumet. Med inspiration från dig så vintersådde jag också nyss i plastbackar. :)

GladiGrönt sa...

Ja visst är det kul att hålla föreläsning, kul med intresserade åhörare frågor och dialog, men mycket att förbereda.Jag har inte prövat vintersådd, men har ju gott om utrymmen inne och i växthuset. Jag har iaf sått vita lejongap, sådana måste jag ha varje år. De trivs så till den grad att ett år blev de 1,5 meter höga! Ha det goott!/Monica

Rämmengården sa...

Mycket intressant läsning om vintersådd och jätte fina bilder. Tack för tips. Ha en fin kväll kram från Nina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen