lördag 9 mars 2019

Omskolning av chili och tomater


Beroende på när du drog igång dina sådder, så kan det hända att du befinner dig i tidpunkten för omskolning nu.

För mig är det chili som skolats om.
Chili sådde jag 9.2, och ett par veckor senare sådde jag till lite mer som nu är riktigt små och har bara fått hjärtbladen ännu. Förrådet har jag gjort i ordning och äntligen har jag fått flytta ut de andra plantorna också. Värmeelementet är inställt så att temperaturen ligger mellan 14-18 grader beroende på utetemperaturen. Morgonen är alltid svalare, men under dagen blir det varmare när växtbelysningen är igång (6.30-21.30).


När jag skolar om använder jag en substrat/plantjord som är gödslad. Jag fuktar den och blandar i lite perlit, det håller jorden lite luftigare runt rötterna.

Iår har jag drivit upp chili i torvbriketter (som ni kan läsa om HÄR, och en annan variant av torvbriketter HÄR).
Det är betydligt enklare att skola om det som är uppdrivet i bricketter eller pluggbrätten, då man inte behöver pilla upp dem ur jorden där de växer tillsammans ett helt gäng.

Man kan tydligt se hur rötterna börjat tränga ut ur pluggen och de små håren/kapillärrötterna ser friska och fina ut.


Pluggbrättet har ett litet hål i bottnet som gör det enkelt när man vattnar plantorna via brickan, och sedan vid omskolning kan man knuffa upp pluggen med fingret för att skona plantan. Jag fyller ungefär halva krukan med jord och gör ett hål i mitten där jag placerar plantan. Ju längre skaft, destu djupare släpper jag ner pluggen. Sedan är det bara att varsamt fylla upp med jord och försiktigt trycka till den lite. Den får inte bli för hårt packad, men inte heller för löst.

När jag skolar om bredsådda plantor börjar jag oftast med mindre krukor (typ 6-9 cm stora), men med pluggarna tar jag 10-11 cm krukor för att få plantorna tillräckligt djupt ner i jorden.


Nyskolad chili 'Vampire'
Några plantor var ganska små ännu, så de får växa till sig lite och blir antagligen omskolade samtidigt som de jag sådde senare. Purjolöken bredsåddes två sorter av och nu är de omskolade i ett pluggbrätte. Brukar odla ca 10-20 purjolökar, men iår har jag 45 plantor.



Nedan hittar ni ett filmklipp som jag gjorde förra året då tomaterna skolades om.
Principen lite samma, men dessa är bredsådda i tråg.


Nu ska jag så mina tomater!
Jag brukar vänta med det till ca 10-15 mars för att de inte ska växa sig för stora innan jag får ut dem. Har inte plats helt enkelt!

Har ni förslag och önskemål på ämnen ni vill att jag skriver om så är det bara att tipsa i kommentarsfältet.

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

2 kommentarer:

Rämmengården sa...

Jag har också planterat tomater och chili men de är inte så stora som dina ännu. Kom igång lite sent. Ha en fin dag kram från Nina

HWIT BLOGG sa...

Åhh jag har inte sått mina chili än!! Jag har inte hunnit. Dags att sätta fart nu :)
Kram från Titti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen