lördag 23 februari 2019

Förkultiveringen framskrider


En del grönsaker och blommor behöver sås ganska tidigt på året för att hinna växa och utvecklas tillräckligt till våren, så att vi sedan får plantera ut och hinna få en fin skörd.

Några av dem är purjolök, rotselleri och chili.

Det finns betydligt fler, men de går vi inte in på i detta inlägg.

När på säsongen man påbörjar sin förkultivering påverkas givetvis av vilken odlingszon man bor i, hur man odlar och ifall det gäller frilands- eller växthusodling mm.



Purjolök

Purjolök har jag aldrig sått själv tidigare, utan jag brukar köpa dem som pluggplantor. Jag driver upp så pass mycket att jag helt enkelt inte har rum för allt. Genom att köpa purjon, (som ska sås tidigt på året och skötas om under en lång tid) så sparar jag både tid och utrymme. Men iår driver jag upp dem själv.

Purjolök 16.2.2019, 6 dagar efter sådd.

Måste säga att de grodde mycket snabbare än jag trodde att de skulle göra, på bara 6 dagar!
Nu överväger jag att så mera om typ 1-2 veckor, för att få mer plantor som eventuellt blir skördeklara vid lite olika tidpunkter.

Kan man så för mycket purjo?
Nä, det kan man väl inte! Eller?
Jag älskar purjo!

Den är god i soppor, grytor, grönsaksbiffar, sallad, kalla såser, laxröra, potatissallad, på fisken och superbra som bas i örtsalt. Den kan användas på massor av sätt i olika sammanhang, i både varma och kalla rätter.


Som ni kanske minns från mitt förra inlägg så ska jag testa skillnaden mellan två olika sorters purjolök som jag odlar iår.
En sort som tål mera kyla och en höstsort. Sorten till höger är höstpurjo. Den började gro bara 1 dag tidigare, men har sedan fortsatt i lite raskare takt än den på vänster sida. Fortfarande så finns det frön som gror av båda sorterna, eftersom de antagligen haft lite ojämn mängd jord överst.

Purjolök 'Blaugrüner winter' och Höstpurjolök 'Herbstriesen 2' 19.2.2019, 9 dagar efter sådd.


Chili

Jag brukar så chili i mitten av februari, men iår gjordes det ca 1 vecka tidigare den 9.2.
Orsaken är mest för att jag tidigare inte haft en optimal förkultiveringsplats och sedan till våren ska de odlas på friland. Odlar man i växthus så kan man sätta ut dem tidigare, speciellt om man har frostvakt. Jag har odlat på friland, men förra året odlade jag under plasttunnlar i pallkragar med betydligt bättre resultat.

Iår sådde jag chili i pluggar bestående av kokosfiber, torv och näring.
Lika som då jag sår i jord, så grodde de alla på 1 vecka. En enda gång har jag tillsatt pytte lite vatten. Måste säga att de varit väldigt lättskötta då pluggarna håller vatten så bra.

Chili 'Vampire' 19.2.2019
Överlag tycker jag att de grott riktigt bra. Totalt 23/28 frön grodde.

Chili 'Vampire' grodde 5/5 frö
Havannapeppar 'Habanero' grodde 4/4 frö
Chili 'Rocoto montufar' grodde 4/4 frö
Chili 'Sweet banana grodde 3/3 frö
Jalapeno grodde 2/3 frö
Chili 'De Cayenne' grodde bara 1/4 frö
Körsbärspaprika 'Koral' grodde 3/4 frö
Paprika 'California Wonder' grodde 1/1 frö


Tog några nya bilder idag, samtidigt som jag skulle så in lite nya fröer i pluggarna som inte grott.
Igår passade jag även på att köpa ett till drivhus och en ask med 30 torvpluggar. Om ca 2 veckor sår jag tomaterna.


Chili 'Vampire' 23.2.2019 (2 veckor efter sådd)
Nu har jag sått till frön i de pluggar som inte grodde:
1 st 'Koral'
1 st 'Habaner'
1 st Jalapeno
3 st 'Rocoto' (iställer för 'De Cayenne')

Så om alla dessa gror så har jag 28 plantor, lika som antalet pluggar jag köpte.
Sådde om en av rocoto plantorna, för den såg inte ut att vilja utvecklas. Trodde jag hade slut på 'De Cayenne' fröna och sådde 'Rocoto' istället i pluggarna som inte grodde, men sen upptäckte jag att det visst fanns frön kvar. Har ju en planta av den sorten iallafall, så det fick bli såhär.

Men man vet ju aldrig...
Kanske jag tycker att knappa 30 chiliplantor är för lite??
Kan ju alltid så mer...


Plantorna tycks trivas riktigt bra under min nya växtbelysning som jag hängde upp i taket dagen då de första fröna grodde. Det är en GrowSpot lampa från Wexthuset.se som heter Plant Light Primula och är 10w. Ljuset riktas neråt och är inte alls påtagligt för våra ögon, även om den har ett lila sken. Det är stor sockel (E27) som man kan skruva i på vilken lampsladd som helst. Väldigt enkelt.


Kanske inte den snyggaste lösningen att ha i köket, men det är bästa platsen jag har för tillfället. Det är ju bara tillfälligt. Snart ska de ut i förrådet, bara jag hinner ställa till där.



Rotselleri

Iår ska jag odla rotselleri för första gången.
Snittseller (bladselleri) och blekselleri (stjälkselleri) har jag odlat tidigare, men inte rotselleri. Detta är en rotsak som jag uppskattar väldigt mycket. Ska bli riktigt intressant att se om jag får den att knyta sig.

Nu är ni säkert flera som tänker : "så du den först nu??!!"
Ja, så är det. Jag har inte kommit ihåg att skaffa hem frön före nu, och så är livet. Allt går inte riktigt enligt planerna. Jag skulle med fördel ha kunnat så rotselleri redan för en månad sedan. Nu är fröna i jorden iallafall, bättre sent än aldrig.


Jag har bredsått rotsellerin i ett tråg (vindruvsask) med 3/4 planteringsjord i botten och 1/4 såjord högst upp.
fröna är utspridda glest på ytan utan jordlager ovanpå. Nu gäller det att hålla dem fuktiga. Efter vad jag hört/läst så tar de ganska lång tid på sig och ser rätt ynkliga ut under en längre tid. När de är hanterbara ska de skolas om till 1 planta/kruka i gödslad jord.När dessa sedan planteras ut så vill de ha hela växtsäsongen på sig att bilda sin fina rot innan det är dags att skörda.

Det är alltså inget du bara slänger ut och skördar inom ett par veckor.
Nej nej, detta är en rotsak som odlats av någon som uppskattar den för precis den som den är. En fantastisk rotsak som både doftar och smakar ljuvligt och kan lyfta upp din måltid till nya höjder.


Wish me luck!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen