måndag 29 juli 2019

Bygga ett plankbord


-Bloggsamarbete-

För två år sedan byggde jag en bänk av plankor. Tanken var att jag skulle bygga två bänkar och sedan ett tillhörande bord. Det tog sin tid innan jag kom vidare med bygget, men nu är bordet byggt!

Jag valde att gå en enklare väg denna gång.
Jag gjorde en ritning på hur bordet skulle se ut, vilka mått jag ville ha och vilka material som skulle användas. Sedan gick jag in till ALEXIA CENTER (fd. Bautas byggcenter) i Jakobstad och beställde materialet som färdigt sågat.

När jag skulle hämta delarna till mitt bord var alla bitar sågade, vinklade i kanter där det behövdes och korset som skulle bli bordsben var färdigt infällda i varandra!


Det är inte första gången jag sågat upp virke eller skivor här till mina byggprojekt!
Jag kan gå in och välja mina material, lämna av måtten och sedan hämta det när det är sågat. Det sparar mycket tid för mig, speciellt ifall man har lite tight schema med projektet.



När jag kom hem bar jag virket till terassen, där bordet senare skulle stå, eftersom jag visste att det färdiga bordet skulle väga en del.

Nästa steg var att placera ut plankorna till själva bordsytan, med övre sidan neråt. Jag mätte ut var benen skulle komma och satte ut mina 50x50 reglar där, en på var sida av bordsbenen för att fästa ordentligt. Första regeln kommer 25cm från änden av bordet, så att benen/korset kommer 30cm in. Den femte placerades mitt under bordsskivan, för stabilitet och för att minska risken för att de ska vrida sig.

Plankan som skulle bli som sista stabilisering mellan korsen valde vi att bara ta en längd av, och sedan själv såga ut där det ska fällas in i korsen, men det kunde de ha gjort på Alexia också ifall jag hade bestämt på förhand hur jag ville ha det.



Här ser ni tydligare måtten som jag använde:

Har bordshöjd på ca 76cm.

Förborrade och skruvade fast mina reglar med två skruvar i varje planka.
Sen var det att skruva ihop de två benen till ett kors innan jag placerade det på bordet och drog in de sista skruvarna från båda sidorna för att de skulle sitta fast. Jag använder 80mm skruv, då går de genom första regeln och 30mm in i nästa.



Det tog mig ungefär 1 timme att bygga mitt bord.

Bordet behandlades med en träolja pigmenterad med färgen "poro".
För att minska risk att få märken i en nybehandlad bordsskiva, så målade jag den undre sidan först och vände bordet när det hade torkat.


Startade mitt bygge rätt sent kvällen då det skruvades ihop, så stödplankan gjordes först dagen efter. Har undersidan av den obehandlad, eftersom den låg på skyddspappret när jag behandlade den samtidigt som resten av bordet. Fixar det när det är på plats.

Älskar färgen på bordet!
När man jämför med en ren planka så gör det helheten mildare och inte så "lysande ny".


Plankan är ursågad till mitten av plankan ca 50mm brett och ca 150mm från änden. Lika gjordes i båda ändarna innan vi tryckte fast plankan på stället och skruvade fast med två vinklar i båda ändarna.


Det ska komma bänkar till bordet sen, men mina nya stolar passade perfekt tills jag hunnit bygga bänkarna.



Känner mig otroligt nöjd!

Detta bor som är 200x100cm passar bra till 8-10 personer (beroende på hurudana stolar man har) eftersom det går att sitta 1-2 personer på ändarna också.

230cm skulle vara en optimal längd tror jag. Då skulle det finnas mer utrymme mellan stolarna, men sedan när man har bänkar så sitter man lugnt 4-5 personer per sida.

Tänk på bordets vikt innan du överdriver med storleken!
Man flyttar detta bord på två personer, men man vill inte bära det långt.
Behöver man ett bord på 3-4 meter så rekommenderar jag att bygga 2 bord och sätta ihop dem, eller att ha en löstagbar bordsskiva så att man kan flytta bordet i delar.

Är du intresserad av att bygga ett liknande plankbord?

Då är det bara att gå in till Alexia!
Du hittar dem på Bottenviksvägen i Jakobstad.

Materialet till mitt bord ligger runt 40€, men vill man ha det färdigt sågat så får man det för 100€.
Verkligen inget dåligt pris!
Då är det bara att köra hem delarna och skruva ihop det. Superenkelt!
(Träoljan har jag köpt till)


/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

4 kommentarer:

Bohemian Maggie sa...

Wow så duktig och händig du är!

Drömgården sa...

Tack Maggie!
/Kitty

Anonym sa...

He de va nou rikti grann möbel he. 😉

Anonym sa...

är det trall/impregnerat virke ? eller vad använder du för nåt för skivan?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen