söndag 11 augusti 2019

Så går det: Tomat & Chili

Så roligt att ni hittat in hit till mig!
Det har blivit väldigt lite bloggat iår. En del av orsaken är tiden, men en annan är faktiskt att jag sitter framför datorn hela dagen på jobbet, så då är man inte lika sugen att göra det på kvällen också. Fotograferat har jag gjort ändå och det finns massor av inlägg "på lager" som bara väntar på att komma i skriftlig form! Kommer antagligen att ta igen bloggandet och fortsätta att skriva omåret i min trädgård, mina odlingar och trädgårdsbesök ända in på vintern fastän det inte är aktuellt då. Men sanningen är att det är utanför trädgårdssäsongen som vi trädgårdsnördar har mer tid till annat.
Men jag är väldigt flitig på instagram (@dromgarden_kitty) så där ser ni dagligen minst en eller flera bilder av det jag sysslar med!

Okej, över till det jag tänkt skriva om idag!
Tomater och chili!


Jag har ännu inte visat något från mitt miniväxthus iår.
(För er som inte kikat in här tidigare så har jag byggt ett 1kvm stort växthus ovanpå en odlingslåda)

Tomaterna och chilin kom ut lite sent iår.
Största orsaken var att jag inte riktigt orkade eller hann med trädgården på våren då jag jobbade så mycket och dessutom var jag lite trött och krasslig i halsen igen (svullna tonciller/körtlar). Jag hade nämligen använt platsen för vinter- och vårsådder ända sedan mars, för att utnyttja växthuset till något nyttigt, istället för att det bara står tomt. Men då stod växthuset lite upptaget på försommaren... Det fungerade dock jättebra att driva upp plantor i och jag hade betydligt mindre plastbackar att stå i trädgården iår.
HÄR kan du läsa mer om vintersådderna!



Innan jag hade tömt växthuset lyfte jag ut mina amplar dit, och ett par andra chili-/tomatplantor så att de fick börja vänja sig.
Ampeltomaten hade växt lite för trångt, lite för länge i bara 11cm krukor, så de hade blivit jättelånga! Jag kapade av plantorna så att bara 1/3 blev kvar. Sedan planterade jag om dem i ampelkrukor som jag fyllde med en jord som blandats upp med biokol (biokolen hade laddats med upplöst hönsgödsel).
Egentligen heter den väl körsbärstomat, men den passar för ampel eftersom den blir väldigt buskig och hålls låg.

Körsbärstomat 'Red Profusion' nyss kapad, omplanterad och utlyftad till växthuset, 31.5.2019

När tomaterna skulle planteras ut fick amplarna flytta utanför växthuset. Krukorna var alldeles för små, så jag har fått ligga i med bevattningen för att de inte ska torka bort. Hade nog tänkt plantera om den, men det har hela tiden skjutits upp på framtiden... Nu ser dom amplarna ut såhär, även om de står kvar i sina små ampelkrukor och vid ett tillfälle hade slokat helt!



Körsbärstomat 'Red Profusion' 10.8.2019

Men när mina plantor väl kom ut, (långa och kangliga hade mina fina plantor blivit) så växte de snabbt till sig, fick tillbaka sin gröna färg och började producera blommor! För att det ska hinna bli bra med frukter så tjuvar jag bort en del av sidoskotten och plockar bort en del blad för att solen ska nå alla plantor.

Utplantering 2.7.2019

Här står 6 tomatplantor i mitten och runtom finns 6 chiliplantor och en paprika.

Bifftomat Brandywine 3st
(Picknick-) Tomat 'Voyage' 1st
Tomat 'Kakao' 1st
Plommontomat 'Romello' 1st

Paprika 'California Wonder' 1st
Körsbärspaprika 'Koral' 1st
Chili 'Rocoto Montufar' 2st
Chili 'Sweet banana' 2 st
Chili 'Vampire' 1st


Utanför i en odlingslåda planterade jag en av 'Silver Fir Tree' tomatplantorna (senare planterade jag ut två till bredvid). Denna ska kunna krukodlas, så jag tänkte att den kan växa i en pallkrage på friland istället. Den får långa utsträckta grönsilvriga blad, så jag har plockat bort en del för att ge mera plats och solljus åt plantorna.



En tomat har jag skördat. Jättegod! Sorten är Ekologisk och inte F1, så jag passade på att ta frön så att jag kan odla den nästa år också. Även om den passar för skyddade lägen på friland så märker man att den inte gillat torkan och allt detta blåsväder vi haft i sommar. Nu är de nog fulla av blommor, men plantorna som sattes ut senare har inte burit frukt ännu. Runtom har jag persilja och zinnia (som inte vill växa då det är så trångt och torrt). Blir ju inte bättre av björnbäret som spridit sig över hit från en annan odlingslåda. Den är jättestor nu och har så mycket bär att kvistarna hänger åt alla håll!


Nu ser det ut såhär!
Få se om takhöjden räcker till?!



Chili 'Vampire', en stor favorit pga utseendet.
Mörka blad och stjälkar, starkt lila färgade blommor och nästan svarta frukter som sedan övergår till rött vid mognad.

Chili 'Vampire'
'Voyage' är en tomatsort som såg så speciell ut att jag var bara tvungen att testa den!
Den kallas för picknicktomat och blir ca 100-150g, röd och klyftar sig så att man kan bryta lös "småtomater" av den. Jättecool! Man kan redan nu se de djupa fårorna i de små tomaterna. Ekofrö.
Här kan ni kolla närmare på den (fröna är från Impecta)

Tomat Voyage
Låt inte denna körsbärspaprika lura dig med sitt namn.
Man kunde kalla den för chilipaprika, eftersom den har lite hetta. Brukar ge otroligt mycket frukt! God, och inte för stark, vilket gör att man kan ha i lite mer. Snart är plantan full av knallröda ca 2-3 cm stora "körsbär".


Paprika 'California Wonder' 10.8.2019.
Chili 'Sweet banana'
Måste säga att jag är lite överraskad av denna sort. Av någon anleding trodde jag att den inte skulle trivas hos mig, men beställde ändå hem frön. Redan vid uppdrivning kunde jag se att den växte snabbare än de andra sorterna. Det är även den här som var först ut att börja producera frukt. Långa gula bananformade chilifrukter, som senare övergår till rött vid full mognad. Har inte skördat av dem ännu, så smaken och styrkan får jag kommentera senare. Enligt fröpåsen ska den vara sötstark med medelhetta. Har två plantor av sorten här i lilla växthuset, en i tunneln och en i plastväxthuset. Hoppas på många frukter!


Har haft mindre odlingslycka med chilin i tunneln iår pga det blåsiga vädret.
När man odlar i så liten tunnel som en pallkrage, så kan man inte ha växthusplasten ner på alla sidor, då förgås plantorna när värmen snabbt stiger för högt. Jag bukar ha uppvikt plasten så att kortsidorna är helt öppna.

Med facit i hand borde jag ha haft den ena sidan stängd och bara en öppen iår.
När jag satte ut plantorna åkte vi bort två dagar, när jag kom hem var de nästan vita. Det hade varit lite för blåsigt för de nyss utflyttade plantorna. Chili kan stanna av rätt länge efter att den blivit utsatt, så jag såg knappt någon utveckling på 2-3 veckor. De flesta chilisorter har en utvecklingstid på 120-160 dagar. Eftersom jag odlar i zon 4 i Finland (Österbotten) så betyder det att jag högst antagligen kommer få skörda omogen frukt i höst, eller gräva upp plantorna och försöka få dem att trivas under växtbelysning i förrådet där jag annars driver upp mina plantor.

Klicka HÄR så får ni se ett inlägg från i höstas hur det såg ut när jag odlade chili och tomat i den här pallkragen med plasttunnel förra året!

Chili i tunnel, utplantering 2.7.2019

Köld-/vindskadade chiliplantor, 27.7.2019
De har inte växt så mycket i storlek sedan fotot jag tog för 2 veckor sedan, men lite... Det som är skillnaden nu är blomningen på plantorna och frukterna man börjar se.

Chili 'De Cayenne' 10.8.2019

I våras vände jag ner det vissnade växtmaterialet från förra året när jag hade odlat chili och tomat här. Där fanns även lite gamla tomater som hade lämnat under snön. Nu ploppar det upp tomater överallt i pallkragen *haha*


Skaffade ett litet plastväxthus som jag tänkte använda för avhärdning av plantor. Det användes det till också, men vartefter där fanns utrymme så satte jag ut mer och mer chili. Sedan planterade jag om dem i större krukor. Till sist fick jag plocka bort en hylla och flytta ner de översta plantorna då de nådde taket. Här finns även en planta av tomaten 'Tiny Tim'. Nån enstaka tomat har vi ätit, men det är många påkommande ännu.

2.7 vs. 10.8

Här i lilla växthuset finns en blandning av olika chilisorter, körsbärspaprika och en av plantorna som sonen drev upp på skolan i våras.
Plantorna Alex hade hem var rätt klena, tillväxten var inget vidare även om de fick samma behandling som alla andra plantor. När jag tog ut den ena (den andra är i pallkragen med plasttunnel) planterades den om i större kruka med min fina jord innehållande laddad biokol. Nu har de växt till sig, blivit stadig och blommar för fullt.


Så det har alltså inte gett mycket tomater ännu, men det finns gått om kartar och blommor, så vi får hoppas på en lång och mild höst så att de hinner mogna. Har ett par nya sorter som jag inte odlat innan, och som ännu inte get någon tomat, så jag är riktigt nyfiken på dem.

Hur går det för er?

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

2 kommentarer:

Fia sa...

Vad smart med ett sånt litet växthus på en pallkrage! Jätteroligt att få se och läsa om hur det gått för dig också :)

Fia sa...

Eller pallkrage var det ju inte utan odlingslåda. Slarv av mig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen