lördag 22 september 2018

Eftermogna chili

Tabascopeppar 'Cayennetta' och körsbärspaprika 'Koral'

Chilin vill inte riktigt mogna ute i pallkragarna, så jag plockade in en del för att mogna dem i rumstemperatur. Körsbärspaprikan 'Koral' tycks dock mogna riktigt bra där ute.

Körsbärspaprika 'Koral'

För ett par veckor sedan hade jag också gallrat lite chili, från de samma plantorna, som jag tog in. Och nu börjar de få sin röda färg! Ett par dagar ska de få ligga framme ännu innan jag sätter dem i kylen. De går ju även att använda innan mognad, men smaken och styrkan ändrar nog lite vid mognad. Vill man ta frön av dem så är det mogen frukt som gäller.




Sorterna är inte alls starka.
'Cayennetta' ligger på ca 10 000-20 000 scoville och 'Koral' på ca 30 000 scoville.

Så fort jag får tid ska jag torka chilipulver och göra mer salsa!

***   ***   ***

Plantorna sattes ut 16.6.2018 i en pallkrage tillsammans med några tomatplantor.



Och senare under sommaren fick jag byta bågar och sätta fast ett tillfälligt plast (som var för litet), då tomatplantorna blev så mycket högre än utlovat...

Växtkraften tryckte upp hela plasten!




Nu i september är det fortfarande samma tillfälliga lösning som står där. Men det har fungerat bra, även om det är långt ifrån snyggt!


Här ser ni tydligt att körsbärspaprikan 'Koral' mognar bra på plantan...


Trevlig helg på er!
Nu ska jag åka ut till odlingslotten!

Vill ni inte missa mina inlägg så kan man prenumerera på bloggen och få avisering när jag postar något nytt.

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen