torsdag 20 september 2018

Höst på Norrhörnet

Nu behöver man inte vattna i trädgården inte. Det har kommit rätt bra med vatten senaste tiden, dessutom hjälper det mycket med nattdaggen.

På norrhörnet av huset anlade jag en ny stengång och blomrabatt på 2016.
Den har vuxit till sig fint, även om jag fick byta ut många växter förra året efter den tuffa vintern och isiga våren. Det är alltså den här rabatten där bladen är i fokus och blomningen en bonus.



För tillfället har jag lite svårt att se förbi utblommade perenner som inte friserats...
Men de fina bladverken är nog fina... bara jag inte tittar på Hostans fröställningar och Astilben som blommade så rikligt och nu är som en brun kvast, (bara för att jag inte klippt bort blommorna). Ja, det finns jobb här..

Ska ha en ledig helg denna vecka. Då har jag tänkt satsa på att snygga till trädgården, fixa klart dörren på lilla växthuset och skörda på odlingslotten!

Men just nu ville jag bara stanna upp för att blicka lite över bakgården.
Trodde att höstsilveraxen skulle blomma tidigare iår, men får se om det blir ungefär som det brukar ändå.. Man får alltid vara lika nervös att frosten ska komma innan knopparna slagit ut. Den gillar inte alls frost. Bladen klarar det relativt bra, men toppen böjer sig så fort den tinat upp igen.



När man tittar från den här vinkeln så ser man hur bladfärgerna upprepas i alla planteringarna på bakgården. Det ger balans och blir mera samanhängande. Man ser att de tillhör samma trädgård och valda av samma trädgårdsägare.

Gillar så den lilla smällspirean 'Tiny Wine'!
Den är betydligt lägre än de vanliga och bladen är mindre i storlek. Funkar bra att samplantera med perenner. Ut på hörnet har jag planterat en annan variant av astilbe som blommar senare på säsongen, Astilbe chinensis 'Pumila'. Gillar deras kall rosa blommor mot smällspireans mörka blad.


Astilbe chinensis 'Pumila', Physocarpus opulifolius 'Tiny Wine och Heuchera 'Purple palace'

Kanske jag måste plocka fram sekatören nu...
Kan knappt se på bilderna med de fula grå hängande fröställningarna på hostan!!


Snart är det fredag gott folk!
Jee jee!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen