lördag 29 september 2018

Tillsnyggat på norrhörnet före-efter

Nyligen publicerade jag ett inlägg från "norrhörnet".
Direkt jag fick upp inlägget på bloggen så tänkte jag att "Varför visade jag upp rabatten när den ser ut så här?". När helgen kom och jag hade ledigt, så gick jag ut och snyggade till rabatten. Men usch, hur har jag inte tagit mig tid att göra dähär innan. Rabatten har sett ut såhär ett par veckor säkert...

Fotograferade rabatten innan jag började och efter att jag var klar.
Här kommer nu före-efter-bilderna!



Gjorde stor skillnad bara för att spetsmössan blev trimmad och blommorna från hostorna bortklippta. Men jag har även tagit bort alla torra allium-frökapslar, klippt astilbens torra blomställningar, rensat lite ogräs och klippt bort alla bruna strån i spetsmössan som blivit kvar efter den rikliga blomningen.



Hostorna har verkligen inga vackra fröställningar!


Och de torra blomstjälkarna på spetsmössan förstörde rätt mycket också...



fixat!


Man ser ju knappt vad som växer här!
Inte alls snyggt!
Och klotlökens (Allium spaerocephalon) fröställningar är inte fräscha direkt...



På avstånd före...


och efter...




Det har väl inte undgått någon att jag gillar att kombinera olika bladstrukturer, storlekar, former och färger?


När man har spetsmössa behöver det hållas efter lite... Den har en tendens att vandra iväg. Men jag älskar den!



Innan jag putsade upp den fick man nästan leta efter den lilla hostan 'Blue mouse ears'.



Det var en uppdatering av norrhörnet, så som det borde se ut.
Idag är hostorna dock mycket gulare efter att vi haft två frostnätter.

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen