tisdag 25 september 2018

Skördeglädje hösten lång!

Börjar se sådär lagom tomt ut på mitten av odlingslotten. Det är potatisbäddarna som tömdes förra veckan.

På höger sida är det mest blommor kvar i bäddarna och i pallkragarna finns broccoli, grönkål, nyzeeländsk spenat, sallad, bondbönor, blekselleri, jordgubbar, jordärtskocka, chili, pumpor och en krage med lite sent utsatta potatisar.

På vänster sida är det bäddar med spagettipumpa, romanesco, broccoli, och olika blommor som fortfarande levererar. Har även ett par ståtliga svartkålar i en pallkrage där.

Rakt framför finns lite palsternacka kvar, rödbetor och några kålrabbi.

Det är väl ungefär det som finns kvar här, än så länge.
Men nu är jag här för att skörda!


I de nya lådorna skördas nyzeeländsk spenat och sallad för fullt. Otroligt roligt att ha nya fräscha salladshuvuden till hösten!

Den ena lådan hann jag aldrig plantera något i, så den är mest grön av ogräs och pumpan som sträcker ut sig...

I lådan närmast har jordgubbarna vuxit på (och skapat utlöpare som jag borde ta hand om). 'Ria'fortsätter blomma och snart får jag skörda några gubbar igen.




Efter de stormiga dagarna så har bågen till chili-tunneln dragits upp!
Som tur skadades inte plantorna, endast ett par brutna toppar. Nu har jag skördat både röda och omogna chilifrukter att ta med hem.




Första chili som mognat på plantorna!


Chili 'Vampire'

Plockade även med mig små broccolibuketter som vuxit fram efter första skörden.
Fanns även ett par större som inte gått i blom.



Broccoli 'Ramoso Calabrese' i blom

Drog upp en hög rödbetor också.
Hann aldrig så några betor iår, men satte ut 2/3 pallkrage med några små bredsådda plantor som jag fick av Sandra i juni. Ingen aning vilken sort det är, men bladen har hållits väldigt fina, så de kommer också användas.


Skördade bort alla stora pumpor och några små.
Lät resten sitta kvar i hopp om liten tillväxt ännu. Svårt att veta när frosten kommer och hur lång hösten blir. Nu har jag iallafall säkrat största delen. Jag hade halloweenpumpa (fick tre stora), spagettipumpa (de avlånga blekgröna) och jättemelon (den gula runda). Nu ska de få eftermogna inomhus.



Såhär kan det se ut när man åker hem...
Jag skördade en romanesco, sista savoykålen, ett salladshuvud av 'Red salad bowl', en kålrabbi, rödbetor, en stor knippe blekselleri, broccoli, lite chili, palsternackor, och ett helt gäng med olika pumpor i varierande storlekar.



/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen