söndag 29 maj 2016

Forsythia överlevde vintern!

Uppe i skogskanten plockade vi upp som en mur av natursten mot skogen. Stenarna är placerade mellan två stora stenar, så dessa bildade nu en liten rabatt där jag kunde plantera Forsythia 'Nothern gold' som jag köpte tidigt på våren.

Detta var alltså förra våren...
Busken stod i en korg bredvid planteringsbordet hela säsongen!
I mitten av november, i snöyra, planterade jag äntligen ner busken...

Efter den behandling jag gav den, så får man bara vara nöjd att den övervintrade!
Dessutom är den riktigt grön och fin, inga frusna kvistar.


Den blommade iår, något jag bara kunde hoppas på efter en vinter som denna... Hela tre blommor finns på busken. Har en Forsythia 'Maluch' också, som blev planterad förra sommaren. Den börjar bli grön, men den ser lite svag ut, och blommor det hade den inte. Men den lever!



Skulle vara trevligt att anlägga ett woodland här bakom. Det är något jag funderade på redan förra säsongen, men som jag beslöt att låta bli. Nu känner jag igen hur trevligt det skulle bli... Men jag har lite för många projekt pågång nu, så jag ska försöka att tygla mina tankar.


Tillsammans med Forsythian så planterades en Hosta, en Daglilja och Flocknäva.
Flocknävan är grön och frodig. De två andra däremot ser jag inte ens skymten av!


Så här såg det ut när jag planterade i mitten av november. (klick)

Nu ska jag iväg till butiken (och till Sunds och köpa lite mera markduk), måste inhandla till morgondagens två kalas... Tänk att sonen redan blir 12 år?!! Han som fanns i min mage när vi flyttade in i huset!

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

1 kommentar:

Sandra sa...

Jamen alltså forsythia! Det är nog ett av mina wanties på riktigt! :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen