lördag 14 maj 2016

Det dominerande i köksträdgården

Det som dominerar i köksträdgården precis nu är helt klart rabarbern.

Det är den som först kommer med sina glansiga röda knoppar ovan jorden.
Det är den som först spricker upp och skapar de stora gröna och skrottiga bladen.
Det är den som blir stor och frodig, så stor att hela odlingslådan göms!


Ännu är den inte fullt så stor, men snart kan jag ändå skörda de första stjälkarna!
För att ha rum att odla mera grönsaker så kommer jag faktist att flytta bort mina rabarberplantor ur odlingslådan. De ska planteras på annan plats, och det borde jag få gjort innan de blir för stora!



Rabarbern är omtyckt av alla i vår familj.
Det finns så mycket gott man kan göra av den.
Pajer, muffins, kräm, salsa, falsk hjortronsylt, rabarberdricka, Ugnsvarm på glass, desserter...
kunde göra listan lång.
Det som barnen oftast gör hemma hos oss är att gå och bryta en stjälk och äta den som den är, helst vill de förstås ha en liten kopp med socker att doppa den i.

Kikade runt på nätet, där finns ju hur många sidor som helst fyllda med härliga recept!
Exempelvis Ica hade flera intressanta recept. Äppelpicklad rabarber med anis lät intressant, det ska nog prövas iår! Lär ska passa till grillat kött mm.

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

3 kommentarer:

lavendia sa...

Väldigt vackra rabarberbilder. Rabarber är en bra "grönsak", som bara sköter sig själv. / Britt

Bettina Bäck sa...

Hå! Ska skutta ut och säga hej till min rabarber. Har ju inte kollat hur långt den hunnit.

Carina sa...

Vilken härlig favorit du valt. Den är ju så otroligt variabel i köket. Sen tänker jag att den är dekorativ i rabatten också. Insåg det när jag lät ett par plantor jag fått bara vara... Salsa på rabarber ska jag kika efter recept på.

Ha det gott! Carina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen