fredag 27 maj 2016

Blommig fredag: Grand Finale!

Sista veckan med blommig fredag!
Det har varit riktigt trevligt med blommig fredag varje vecka inför helgen. De som vill fortsätta länka bidrag i trädgårdsanda kan kika in hos mig på måndagar, då går "Måndags Tema".

Måndagstema har haft uppehåll i två veckor, men är tillbaka igen måndag 30.5 med temat "Det tar sig...".
Länka sina inlägg kan man göra under hela veckan.

Men, eftersom det är månadens sista fredag och den sista blommiga fredagen med temat Grande finale, så ska vi avsluta med lite blommigt och grönt från trädgården!

Backsippan, Pulsatilla vulgaris, är in på sista sträckan. De utblommade blommorna klipper jag aldrig bort, för inom kort förvandlas de till vackra burriga fröställningar som står kvar rätt länge.




I mutterrrabatten har jag en vit mossphlox som för några år sedan plötsligt var tvåfärgad. Med åren har de lila blommorna blivit allt fler.
I bakgrunden skymtar den lilla daggkåpan.




Isop är pågång i köksträdgården. Bakom skymtar krusbladiga penséer.


Fruktträdens knoppar hade inte hunnit slå ut ännu när jag var ut och fotograferade på morgonen. Nu skiner solen och ute är jättevarmt, så antagligen slår de ut ännu idag...

Första bilden är mitt träd 'Salla' som blommar i vitt, med inympad 'Rixi' som blommar i rosa.
Blir en trevlig kompott när det flammar i två färger under blomningstiden. Senare får jag både blekgul-röda små äpplen och mörkröda små äpplen. 'Salla'-äpplen är jättegoda, men 'Rixi' är nog bara vacker att titta på och att använda som dekoration.


Följande fruktträd är 'Lantun talvi' som iår är översållat med blom.
En vintersort med stora äpplen (upp till 400g/äpple) som jag skördar först i början av oktober. De har ljust, saftigt och spänstigt fruktkött och är riktigt goda, med fräsch syrlighet. Toppen som både ätfrukt och hushållsfrukt.


Så har vi körsbärsträdet 'Skuggmorell'.
Ett litet träd som inte alltid sett sina bästa dagar. Har varit utdömt ett par gånger, men alltid lyckats repa sig efter att jag gjort någon galen beskärning i fel årstid. Bär brukar det ändå producera, de ska bli riktigt mörkröda innan de är goda att äta.


Visar inte alla träd... Så stor skillnad är det ju inte...

I lådor och påsar står ännu mina buskar och perenner som ska planteras i nya skuggrabatten.
Spetsmössan, Tiarella cardifolia, blommar på här bakom ladan...


Det har stått lite still nu efter att jag först hade en vecka med massor av jobb och nu har vi haft en vecka med liten sjukling i huset...
Men det är pågång, och maken har fixat hem mera jord till mig. Har börjat frakta dit en del, men har inte fått mycket gjort under veckan. Bara jag får lite tid så ska stenkanten göras nu när jag fått lite jord som väger emot efter djupgrävningen.
Minns ni inte vilken rabatt jag pratar om? Nämen kolla HÄR då!

Mer "Grande finale" inlägg hittar ni här!

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

3 kommentarer:

Villrose sa...

Kubjellen er bare skjønn!
Takk for tipset om mandagstema. Kanskje jeg stikker innom :)

Anette i Torsåker sa...

Äppelknoppar har så vackra färger.
Trevlig helg,
Anette

Meta sa...

Ni har det vackra framför er här är det redan över all äppelblom nu längtar jag efter mycket frukt. Spetsmössan den gillar jag skarpt min är ungefär lika långt kommen som din
Ha nu en fin och bra helg
Kram Meta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen