måndag 25 februari 2019

Färdigställer tomathuset


Äntligen har jag kommit till skott!
Nu har jag i flera månader skjutit på mitt byggprojekt, att färdigställa lilla tomathuset som stod utan dörr och med öppningar på sidorna uppe i taket.

Plockade fram det överblivna materialet, måttade upp dörrens storlek och sågade till bitarna. Jag skruvade ihop den och ena triangeln till sidan av taket och spände upp plast på dem. Materialet räckte inte till, så nu har jag en öppen triangel ännu som ska byggas. Sen är det klart!


Det var riktigt skönt att stå i garageöppningen och jobba med solen som lyste in och värmde.



Yes! Dörren är på plats!


Så roligt att mixa nytt och gammalt!
Därför blir det återbruk av gamla fönsterhaspar som ska hålla dörrarna från att blåsa upp.


Vinkeln på sidan gjordes lite annorlunda, eftersom jag spänt växthusplasten runt stommen, istället för att stifta fast den från insidan som de övriga sidorna och dörrarna. Triangeln är gjord av samma virke som stommen, så det är lite bredare än materialet som användes som ramverk till sidor och dörrar. Ville inte att det skulle samla vatten/snö inne i ramen, så jag täckte in den istället.



Ni kan kanske tycka att det är mycket snö i köksträdgården ännu, och att det inte är så bråttom att fixa och bygga. Men så är det inte. För mig har snömängden ingen betydelse, jag gräver bort den då jag ska så mina frön på friland.

När det kommer till att fixa klart växthuset, så har jag faktiskt lite planer för hur jag ska använda det innan tomaterna ska planteras ut.

Ser det inte lite tomt ut där nu? Det tycker jag med...
Därför ska jag fixa hängande hyllor där som så småningom ska fyllas med kallsådder!
Ni får säkert se hur det blev i ett senare skede.


Vill ni se mera från uppbyggnaden av mitt lilla växthus ("tomathus" som jag kallar det), så är det bara att klicka in er på inlägget "Bygga ett miniväxthus (tomathus)".

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

HWIT BLOGG sa...

Spännande och fint blir det också! Jag längtar också efter att få upp mitt växthus men men, den där tiden...

Kram från ett soligt Öland & Titti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen