söndag 3 mars 2013

"Förr och Nu" fortsättning...

Fortsätter att rota bland gamla trädgårdsfoton...

Stötte på Dessa bilder från 2006!


HÄR i gårdagens inlägg så visade jag bilder på hur bakgården ändrat från ursprungsplanen...
Här är foton tagna från hur det började....

Och här har vi följande höst...


Grävde bort gruset, gjorde en kant mot gräset, fyllde upp med matjord och sedan var det att plantera, lägga ut duken och fylla på med bark!


Ska visa närmare bild på växterna:


Köpte två olika spirea sorter (Spirea japonica 'Nana' och 'Crispa' . Senare köpte jag fler spirea, nämligen den gulbladiga ('Goldmound') som blommar rosa. 2st Hösthortensia (Hydrangea paniculata 'Grandiflora') inhandlades också för höstblomning, planterade ner mina träd (päron 'Aune' och äppel 'Borgowskoje').


Senare köpte jag till Vitbrokig korallkornell (Cornus alba 'Elegantissima'), Rödbladig smällspirea (Physocarpus opulifolius 'Coppertina') och Vidjehortensian (Hydrangea arborescens 'Annabelle').

Här hittade jag lite fler bilder från mitt jordgubbs- och grönsaksland. Ni kommer att se tydligt varför jag ändrade om den gången! 


Nytt trädgårdsland med nytt grus runt... Nysått gräs och en redig regnskur... Resultatet ser ni!
Hade så mycket jobb med ogräsrensningen! Det växte snabbare än jag hann rensa och rötterna var horribla! Gruset växte det gräs i pga alla frön som spolades ner dit... ja.. det var ingen succé!


Rensade ur, planterade till jordgubbar i den sista raden också och tänkte att mitt ogräsproblem skulle försvinna.
Örtagården grävde vi helt bort och byggde en örtagård med träkant runt och i med ny fin jord!

Hittade även några bilder av köksträdgården från 2009...



Min örtagård frodades och min stora lavendel hade övervintrat och skulle dessutom ge många fina blommor!
Tyvärr blev den bara 3 år innan den en vår var livlös... :(
Lavendel kan vara lite knepig på våra breddgrader, men absolut värt ett försök!
Övervintrar den inte så är det ju bara att odla ny då! :)

Detta år prövade jag på att odla potatis i den största lådan högst upp på backen. Men som jag trodde så var det för torrt och det blev inte många potatisar...

~    ~~~    ~    ~~~     ~

Så nu fick ni se lite mer vad som hände där emellan. borde ha tagit in det i förra inlägget, men jag var lite för otålig när jag letade bland mina tusentals foton från trädgården!
När jag idag hittade dem så kunde jag inte låta bli att göra en uppföljare av gårdagens inlägg...

Vill ni se mer gamla "före-efter" bilder på andra delar av trädgården?

Ha en bra söndag!
Nu är mitt sportlov slut och imorgon börjar skolan pånytt...

- Kitty -

2 kommentarer:

Hemmavid sa...

Hejsan!

Så duktig du är att dokumentera framgångarna i trädgården. Så roligt att se förändringarna.

Ha en fin kväll.
kramen Jenny

Grön skön passion sa...

Visa på du bara! Alltid kul att se hur andra tänker och gör.

Kram / Therése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen