tisdag 5 mars 2013

Längtan efter mjukt bröd och något gott till kaffet!


Har bakat ett helt underbart LowCarb bröd som jag varmt kan rekommendera! Mjölet jag använt är mald mandel, solrosfrö, sesamfrö och phyllium.
Reseptet hittar ni på bloggen 56kilo.se.
Har kännt suget efter ett gott mjukt bröd, men när man försöker hålla bort de snabba kolhydraterna så lämnar man ju oftast bort brödet helt.


Nu får jag njuta av mitt goda LCHF bröd med kaffe till frukost!
Vardagslyx kan kännas enklare än man kan tro ibland!!

Har hittat massor av intressanta recept på Åses blogg...
Testade på en citronpaj.


 Förgräddade skalet som består mestadels av mandelmjöl.


Gjorde citronfyllningen som jag hällde ner i skalet och gräddade i ugnen.
Hade en liten klick osockrad grädde till.

Både fyllningen och pajdegen innehöll hela ägg + äggulor, vilket resulterade i att jag lämnade med 5 äggvitor. Funderade lite vad jag skulle göra av dem eller om jag skulle slänga...

Sen beslöt jag mig att testa på maränger!
Bladdrade i Leila Lindholms kokbok och hittade detta recept.


Barnen älskade dem!
Själv äter jag dem inte, eftersom de innehåller så mycket socker. Men smakade en bit gjorde jag nog... efter att ha varit utan socker så länge så kändes det tyvärr inte speciellt gott...
~      ~~~      ~

Har ni tips på sidor eller bloggar med bra "low carb-no sugar recept" så får ni väldigt gärna tipsa! 

~      ~~~      ~



- Kitty -

1 kommentar:

Unknown sa...

Fiskensvea.blogspot.com, det är min mammas blogg med nästan bara LCHF-recept :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen