torsdag 23 oktober 2014

Flera av årets nya gräs i trädgården

Jag har redan berättat i tidigare inlägg om min kärlek för gräs. Nu ska ni få se två gräs till som jag skaffat i höst, men inte tidigare skrivit om.


Den ena sorten är förstås plantorna som ännu står oplanterade.
DroppaxChasmanthium latifolium 'River Mist'
Gräset blir 60/80 cm högt och trivs bäst i soligt läge. Den har bambuliknande blad och får dekorativa ax.



Droppax, Chasmanthium latifolium 'River Mist'

Skaffade två plantor av Droppaxen, eftersom jag gillar när samma växt upprepas på flera ställen. Tror det kommer att bli snyggt såhär som jag placerat ut dem... Bara jag skulle få dem planterade då...


Ett annat gräs som skymtat på bilder tidigare som visats från mitt nya projekt är Hakonegräset.
Väldigt dekorativt gräs med ett svallande, hängande utseende och grön-gul randiga långa blad. Den blir inte högre än ca 30 cm och trivs både i sol och skugga.


Hakonegräs, Hakonechloa macra 'Aureola'

Nu står allt fruset ute på gården. Till våren får vi se vilka gräs som klarade vintern.
De som ännu står i sina krukor har lite sämre chans, men kanske marken tinar ännu så att jag får ner dem. Har även en klematis oplanterad och en väska full med blomsterlökar som inte kommer ge mycket nöja om de inte kommer ner i jorden...



Kitty

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen