tisdag 30 december 2014

Nyårsbuketten

Imorgon är det nyårsafton. 
Traditionsenligt firar vi tillsammans med två av våra goda vänner, som dessutom har barn i samma ålder som våra barn. Barnen kommer så bra överrens och trivs tillsammans. Det gör att vi knappt vet av dem och för omväxling får sitta och prata!

Jag jobbar innan, så det blev att förbereda lite idag för att undvika stress imoron!

Våran meny blev lite enklare i år.

Hemgjord pizza
Fetaostsallad
Syrlig kål-fänkålssallad

Frusen cheesecake med lemoncurd

småplock på tortillachips
sereveras med mousserande vin, Spumante

smått och gott till kvällen...

Efter jobbet slängde jag ihop nyårsbuketten som ska stå på bordet och cheesecaken är nästan klar.


Buketten får inte vara för stor. Man vill ju inte ha något som skymmer när man ska sitta runt bordet och prata.



Texasgräs kommer två och två på tre ställen runt buketten för att skapa en ram, samtidigt som den tillför lite grönska i den annars vita buketten.

Vitmålad och glittrig Limonium funkar fint som mellanstick. De kommer i stora grenar som går att dela på. Den passar utmärkt i vinterns buketter där den ger en lite frostig vibb.



Jag har även valt att tråda några tallkottar som jag använde som mellanstick. De ger djup i buketten samtidigt som de gör den lite intressantare. Jag har vissa med "ansiktet" uppåt, en del i sidled och en del med bottnet upp. I vissa sammanhang tycker jag att bottnet kan vara snyggare än ovansidan.

Den vita Krysantemen har glittriga kronblad.
Lagom festligt till nyår!
Jag hade glitter överallt innan jag var klar!




Köpte två mörkgröna Philodendron blad för att ge en lite utsträckt känsla i buketten. Dessa hade lite glitter på sig, nyåret till ära. Tycker att de har en intressant form och känns inte för "använda".



Amaryllis som användes i buketten är från en av mina krukor här hemma. Har tre vita som blommar med 2-3 stjälkar/lök för tillfället.

Mer om nyåret och dukningen får ni se efter festligheterna!

Här kan ni kika in på arrangemanget jag gjorde förra året. Där ser ni även mina "tortillasnacks"..

Här hittar ni från året innan!

Önskar er ett fint avslut på året!


Kitty

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen