lördag 6 december 2014

Recycling av fjolårsarrangemang

Varje år har jag flera krukor med planteringar och amaryllis hemma inför julen. Varje år kommer någon ny kruka/behållare hem, och en del återanvänds. I år tänkte jag hålla mig till dom jag redan har! För här finns att välja på!

Så här såg det ut när jag jag samlade ihop alla julblommor efter nyåret när julen städades ut!


Från denna hög har jag nu planterat i två krukor, samt lyft fram granen.
Mer bilder på dem alla hittas HÄR.


På bilden ovan är en rätt övervuxen plantering där amaryllisen har skickat ut sin tredje eller fjärde knopp som var påväg upp mot skyn! Såhär såg den ut som nyplanterad, men några växter byttes ut senare.

Den stora plåtkrukan till höger hade jag med på julpysselkvällen på sunds trädgård.
Nu har Hyacinterna växt! De är vita och mäktiga och sprider sin doft i hela köket.



Sen hade jag den otroligt härliga krukan gjort på björknäver. Jag börjar med bilder på hur den såg ut förra året.




Det man inte ser så bra på bild är hur glittrig den är.
Gillar den här! Det var sååå nära att jag skaffade en likadan cypress iår, men kände att jag ville ha lite variation.


I torsdags hade jag med mig krukan när jag gick in till Sunds efter jobbet. De skrattade lite när jag plockade fram den, men det bjöd jag på! Den var nämligen precis som när jag plockade bort den, men uttorkad! Fortfarande dekorerad och allt!

Jag hade redan tidigare tittat ut vad jag skulle plantera i näverkrukan. Ville hålla den lika naturlig och ren. Inget blommande, bara grönt. Lotten föll på en högsmal variant av sockertoppsgranen.



Som ni ser så återanvände jag allt! Allt utom den torra cypressen och den ännu torrare gamla mossan som den var planterad i!
Efter att granen var planterad i ny fuktig mossa så plockade jag på samma dekorationer. Granen är väldigt mörk, medan krukan och dekorationerna ljusa grå-vita. Därför tyckte jag att något behövdes till. Det blev lite "änglahår". Det är som en tunn tunn krullig metalltråd som finns i olika färger. Jag valde en lite varmare silver. Och man behöver inte mycket! 
Det ger balans och lite glim i toppen!



Visst passade stjärnorna bättre i cypressen där man fick dem lite mer "in i växten", men jag gillar dem ändå och de passar med tapeten bakom. Så bara för att se hur bra man kan återanvända när det blir som hos mig, att skåp och förråd fylls med krukor och behållare, så valde jag att bara byta xäxt. För jag vill gärna ha flera arrangemang och amaryllis utspridda i hemmet. De ger mig stämningen i advent!
Så jag planterade bara om i samma kruka och använde samma dekorationer.
Priset blev istället ca 4€! 
With that said! Nu känner jag att jag KAN spendera mina cash på några plantor till, utan att kanske känna skuld att jag borde ha lagt pengarna på något viktigare...


Med detta får jag önska er en trevlig helg!
Och till alla finländare, 
Grattis på självständighetsdagen Finland!



Kitty

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen