måndag 10 augusti 2015

Surr i trädgården

Jag har verkligen massor av humlor i min trädgård!
Det ser jag förstås som en bra sak! Humlorna bidrar till så mycket gott. Desutom tycker jag det är roligt att titta på hur ivriga de kan vara ibland när de frenetiskt letar efter nektar.

Att fotografera humlor kan vara ganska utmanande ibland, som idag, när de knappt hann sätta sig innan de flög till nästa blomma. När man står med kameran och har zoomat långt för att få en bra bild, så är det inte alltid enkelt att hinna förflytta rikting och skärpa innan motivet har flugit vidare. 
Men, det gör inget!
Tiden jag spenderar i trädgården med min kamera är verkligen kvalitetstid för mig!
Tid, som bara tickar, men jag hör det inte. Jag är förlorad i min värld, stängt ut allt som är tråkigt och njuter av nuet! Sann terapi!


På en liten Klotlök, Allium sphaerocephalon, vandrar en humla med benen täckta av gult pollen som klibbat sig fast!

KlotlökAllium sphaerocephalon

Men vem är det som sitter på en Astilbe blomma?


Varför har jag aldrig lagt märke till hur vacker Astilbe är när man fotograferar den riktigt riktigt nära??!! Detta är en av mina favoritsorter av Astilbe. Jag har inte sortnamnet på denna, men jag ska ta reda på! Av någon anledning satte jag aldrig ner namnlappen vid plantering.. och namnet glömdes bort...



Något som jag inte fått fotografera i år är fjärilar...


Kitty

2 kommentarer:

♥Min Eden♥ sa...

Ja humlorna är minstsagt utmanananden o tålamodsprövande att fotografera. Man kan ha 50 bilder varav inga är lyckade... sen plötlsigt får man in en riktigt lyckad bild, och då blir man sååå lycklig :)
DU fick ju många skarpa bilder!

Maaki sa...

Du har en humlebagge i astilbeblomman! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen