tisdag 4 augusti 2015

Framför terassen

Tänk att en enkel vattenstråle kan förmedla ett så härligt och rogivande ljud.
Sköldpaddorna (som min mor köpte en och en vartefter jag och min syster  fick våra barn) har det svalt och skönt där i tropikerna mellan alla Hosta blad. De små vita stenarna hörde ihop med basängen och pumpen, men inte de större stenarna. Nej, de större stenarna är inte ens Finlandssvenska! De är Skåningar! Lite suvernirer från våran semester 2013, plockade vid Öresundsbron och Smygehuk... Men det är en hemlis...


Runtom det porlande vattnet frodas bladen från olika sorters Hosta och Flockliljan 'Navona' har rest sig mot skyn med sina stabila stjälvar och gigantiska knoppar! Snart... snart... väntar... vill bara se knopparna brista och slå ut!


Lilium 'Navona'
På längre håll och i stekande solsken är det svårt att urskilja växterna i entrérabatten.
På närmare håll syns de dock bättre, men det börjar bli aningen vildvuxet och tätt där. Vill ha den mer "lugn" och tydlig, men förvandlingen kräver ganska mycket arbete. Skulle i princip behöva gräva upp allt, dela växter, välja ut de som ska få bli kvar, eventuellt komplettera med någon ny växt och sedan plantera i en ny ordning... Förra hösten grävde jag upp nästan 1/3 (längst till vänster) och året innan grävde jag upp 1/2 rabatten (i mitten)... känns som att jag inte vill gräva upp hela redan!
Men man får vara glad att det växer!


Min Kameliaschersmin 'Minnesota snowflake' har blommat rikligt iår, den har fortfarande lite blommor, även om regnet tagit det mesta nu... Efter att den blomma en tid hittade den plötsligt en enorm växtkraft och sköt iväg sina grenar mot skyn! Busken ska bli ca 1,5m hög, men det har den nog passerat nu!


Kameliaschersmin, Philadelphius 'Minnesota snowflake'

Salvia skapar magi i rabatten, en riktig favorit!! Här finns flera växter för insekter ex. Salvia, Dagliljor, Stjärnflocka, Echinacea m.fl. Alla blommar inte på samma gång, men där finns alltid något för både humlor och fjärilar.

Har faktiskt massor av humlor i min trädgård iår! Men var är alla fjärilar??

Heucherella 'Solar eclips' är för gulrostig en längre tid och pasar inte in alls. Den blir med plommonlila och grön senare, men nu sticker den ut för mycket! Blir att flytta den eller plantera något som balanserar dess färg bättre...



Har några extra lediga dagar denna vecka, så skönt! Trivs toppen på mitt jobb, men lite ledigt behöver man ändå ibland, eftersom jag inte har någon semester. Det blir sena kvällar och sovmorgon till 9-10! Ikväll blir det lite seglats i sommarvädret med mina föräldrar!!



Kitty

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen