tisdag 11 oktober 2016

Från skörd till bord del 2

Del 2 av serien "Från skörd till bord" bjuder på en
grönsakssoppa med linser.

Skördade en fin knippe morötter från köksträdgården igår som jag gärna ville äta till lunchen idag när jag hade en ledig dag.

Jag älskar soppor, speciellt till lunch (eller på vintern efter att man varit ute och får krypa upp i soffan framför brasan). Så en lunchsoppa med morot som huvudingrediens fick det bli.


Följande ingredienser använde jag i min soppa:

500 g morötter, skurna i bitar/slantar
2 medelstora potatisar, tärna
ca 2 dl hackad lök
290 g förkokta linser
200 g creme fraiche

Persilja
Snittselleri (eller annan ört)
Chili (kan uteslutas)

Vatten (så grönsakerna täcks)
Salt
Grönsakssalt
Vitpeppar
Grönsaksbuljong

Servera soppan tillsammans med rostat bröd.
Jag hade ett medelhavsbröd som innehåller soltorkad tomat, bakat på lokala bageriet (som jag ser från bakgården).


Här kommer filmklippet från min lunch tillredning!
Varsågoda, jag serverar er min höstsoppa.

Grönsakssoppa med röda linser


Klicka här får att se klippet på youtube

Vilken glädje att göra mat av grönsaker man odlat själv och krydda med eget grönsakssalt och färska örter!

Lovar att ännu hinna med flera avsnitt av "Från skörd till bord" innan vintern. Och hinner jag inte så ordnar det sig ändå, jag har ju fryst in grönsaker också!

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen